1515
Annons

Toppdiplomat vill att Kina och USA lagar sin relation

Yang Jiechi.
Yang Jiechi.Foto:Bernat Armangue

Kinas toppdiplomat efterlyste på tisdagen att Peking och Washington för tillbaka relationerna till en förutsägbar och konstruktiv bana. Han sade också att USA bör sluta lägga sig i Kinas interna affärer, som Hongkong och Tibet. Det rapporterar Reuters.

Innehåll från VismaAnnons

Svenska företag måste vara mer innovativa i sin digitalisering för att överleva

Kriser och regleringstryck sätter allt större fokus på compliance. Samtidigt blir cyberhoten fler och digitalisering en allt viktigare konkurrensfaktor. För en del företag kan det kännas som att de här frågorna tar allt för mycket kraft. –Då är det till stor hjälp med en stark systemlösning i botten, säger Carola Lissel, Strategy Director på Visma.

För många är Visma mest kända för sina affärssystem, men företaget arbetar brett med standardiserade systemlösningar. Digitalisering, automatisering och AI finns på agendan och enkelhet och integration är ledorden.

Digitalisera Sverige!

– Med dagens osäkerhet kring både ekonomi och cyberhot, ser vi att digitaliseringen blir allt viktigare. Med rätt systemlösningar kan en verksamhet göra stora kostnadsbesparingar och förenkla arbetet men också få en säker IT-miljö, säger Carola Lissel.

– Vi vill vara med och driva digitaliseringen i Sverige! Men vi ser att företagen är konservativa och inte vågar satsa på ny teknik. Jämför vi med våra grannländer är skillnaden stor, speciellt inom stora företag och organisationer. 

Cyberhot är något som alla utsätts för, även mindre företag. Carola Lissel menar att det är viktigt att utbilda personalen, men att en riktigt stark och stabil systemlösning är allra viktigast. Här gäller det att vara medveten i sitt val av lösningar. Vad är säkrast för verksamheten?  Och inte minst, vilka leverantörer kan stötta, snabbt och effektivt, om hoten blir verklighet?

Molnet skapar nya möjligheter

I dag är det fortfarande många svenska bolag som inte valt en molnlösning och även om transformationen ökar så borde det gå snabbare. Molnet är det resurseffektivaste och säkraste sättet att lagra information på. Men molnet öppnar också upp för nya lösningar baserat på tillgänglig data, inom bland annat AI .

– AI kommer att frigöra tid, ge snabbare tillgång till rätt information och öka kvaliteten på svar och analyser. Jättespännande!

Visma tror på öppna lösningar, tillgängliga för integration så att kunden kan välja vad som passar dem bäst och här är molnet en förutsättning.

– Vi tillhandahåller system för många olika behov, men inte för allt. Våra system går därför ofta att integrera med andra applikationer och lösningar, vilket är kostnadseffektivt för kunderna, ger dem en frihet samt att en högre grad av automatisering uppnås. Vi stänger inga dörrar!

160 spjutspetsar 

Totalt erbjuder Visma ett hundratal standardsystem för småföretag, nyföretag, stora företag och olika offentliga verksamheter, inte minst inom vård och omsorg. Vissa system är bara att ladda ner, andra anpassas till kunden av Vismas konsulter eller via ett nätverk av duktiga partners.

Sedan starten 1996 har Visma vuxit organiskt, men också genom förvärv av intressanta företag. Dessa drivs ofta vidare som självständiga enheter med entreprenören kvar. 

– Vi kan ofta behålla spetskompetensen när bolagen får fortsätta som egen enhet, men med Vismas stora nätverk av kunskap och erfarenhet i ryggen. 

Idag har Visma ca 160 ”företag i företaget” runt om i Norden, Europa och Latinamerika och ambitionen för de närmaste åren är tydlig. Visma ska fortsätta växa och ”spjutspetsarna” ska bli fler. 

Visma i Sverige:

2 400 anställda 

4 miljarder kronor i omsättning 2021

30+ bolag

Visma i världen:

15 000 anställda

21 miljarder kronor i omsättning 2021

1,3 miljoner kunder

29 förvärvade bolag under 2022

Läs mer på visma.se 

Besök Visma på Linkedin! 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma och ej en artikel av Dagens industri

Clas Ohlsons försäljning ökade oväntat mycket i september

Foto:Henrik Montgomery/TT

Prylkedjan Clas Ohlsons försäljning ökade mer än väntat i september.

Den totala försäljningen ökade med 8 procent i september till 721 miljoner kronor, jämfört med motsvarande månade förra året. Analytiker hade räknat med en försäljningsökning med 5,2 procent, enligt Infront.

”Jag ser försäljningsutvecklingen i september som ett kvitto på att vårt sortiment, med ett stort urval av produkter som hjälper kunderna att spara el och pengar, har uppfattats som prisvärt och relevant”, säger vd Kristoffer Tonström, i en kommentar.

Den organiska försäljningsökningen uppgick till 5 procent. Där låg förväntningarna på 1,4 procent. Försäljningen ökade på samtliga marknader, enligt vd.

Försäljningen online ökade med 25 procent till 85 Mkr.

”Marknadsläget präglas fortsatt av minskat utrymme i våra kunders plånböcker och press från valutor och höga inköps- och transportkostnader. Detta innebär att arbetet med vår tillväxtplan och åtgärder för att parera för ökade kostnader blir ännu viktigare framöver”, skriver Kristoffer Tonström.

Texten uppdateras.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera