1515

Tethys Oils ordförande avböjer omval

Foto:Henrik Holmberg/TT

Geoffrey Turbott, styrelseordförande för oljebolaget Tethys Oil, har avböjt omval som ordförande, enligt ett pressmeddelande.

Logga in gratis och ta del av Marknadsnytt

Artikeln är en del av vår exklusiva nyhetstjänst Marknadsnytt. Du får enkelt tillgång genom att skapa ett kostnadsfritt konto.

Skapa konto

Har du redan ett konto eller en prenumeration?Logga in


Med Di-konto får du tillgång till:

  • Marknadnytt - Allt som händer på marknaderna, när det händer
  • Nyhetsbrev - Nyheter och beslutsunderlag direkt i din inkorg
  • Bevakningar - Affärkritiska uppdateringar inom dina intresseområden
Innehåll från KIAAnnons

Så ska fler kunna köra laddbara bilar

Den elektriska revolutionen är här – på riktigt.

I november var fler än varannan såld ny bil laddbar.

Och tack vare ny teknik ska nu ännu fler få möjlighet att vara med i omställningen mot mer hållbar mobilitet.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

I Sverige har det verkligen hänt – omställningen från fossila bilar till laddbara varianter av olika slag. I november stod de laddbara bilarna, alltså elbilar och laddhybrider, för över halva nybilsförsäljningen (54 procent enligt Bil Sweden) och sedan årsskiftet har laddbara bilar stått för 43,4 procent av försäljningen.

Den laddbara revolutionen som nu är verklighet har dessutom inneburit att infrastrukturen för laddning påskyndats vilket har gett de laddbara bilarna nya möjligheter.

Och detta är bara början.

Marknadsledande

Kia har länge levererat bilar med lång verklig räckvidd och spännande ny teknik. I dag är Kia marknadsledare på laddbara bilar: laddhybrider och rena elbilar och företaget ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet.

I dag är 78 procent av alla nya Kia-bilar som säljs laddbara och målet är att 100 procent av alla nya Kia-bilar i Sverige 2024 ska vara laddbara.

– Vi vill göra elbilar tillgängliga för fler och planen är att utvidga modellutbudet med sju nya dedikerade elbilar fram till 2026. De nya modellerna är personbilar, suvar och MPV-fordon i olika storleksklasser, säger David Lilja, press- och kommunikationschef Kia Sweden.

Återvunna material

Kia var dessutom tidiga med sin strategi vid namn plan S, där S står för ”shift”. Målet är att ta Kia till en ledande position på den globala bilmarknaden med fokus på elbilar, PBV (specialbyggda fordon), samt en rad innovativa mobilitetslösningar. Allt detta samtidigt som produktionen ska vara mer hållbar genom att använda förnybar energi och återvunna material.

Som ett steg i detta har Kia tagit fram den nya elbilsplattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform) som ska ligga som grund för ett antal elbilar. E-GMP ger bilarna lång räckvidd och möjlighet till ultrasnabb laddning.

Första av 11 modeller

Den första elbilen enbart utvecklad för den helelektriska drivlinan är redan lanserad och finns i Sverige. Kia EV6 är den första i raden av 11 nya elbilar fram till 2026. Det är dessutom den första av 7 dedikerade elbilar som kommer att vara byggda på plattformen E-GMP

I och med den nya plattformen, som har batteripaketet monterat i golvet, är det möjligt att skapa helt nya modeller och karosser.

E-GMP är skapad för både bakhjulsdrift och AWD, den senare med en elmotor som även driver framaxeln.

Laddkapacitet på 800V

En stor fördel som EV6 och den nya plattformen för med sig är räckvidden, nya EV6 har en räckvidd upp till 528 kilometer på en laddning enligt WLTP. Bilen kan dessutom laddas ultrasnabbt – från 10–80 procents batterikapacitet på bara 18 minuter vid en laddstation med minst 250 kW. En laddning på knappt fem minuter ger upp till 100 kilometers räckvidd.

Den supersnabba laddningen är möjlig genom att E-GMP har en laddningskapacitet på 800V som standard, samtliga modeller av nya EV6 på den svenska marknaden kommer dessutom med det största batteriet på 77,4 kWh.

Smart teknik

Kia EV6 är utrustad med en så kallad vehicle-to-load-funktion (V2L) vilket innebär att bilen kan ladda och driva andra elektriska apparater. Bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW så den kan till och med användas för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Även tekniken för föraren i Kia EV6 är avancerad och nydanande. Dubbla panoramaskärmarna på 12,3+12,3 tum med intuitiva menyer och användarvänligt gränssnitt ska ge bästa möjliga användarupplevelse. Tekniken är standard i Kia EV6, och det finns även en Augmented Reality Head Up Display som projicerar ett virtuellt lager på vindrutan som visar hastighet och navigation. Det ger föraren möjlighet att behålla fokus på vägen.

Fyra versioner

Kia EV6 går att beställa med dubbla elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Fyrhjulsdriften innebär bättre framkomlighet och mer stabilitet på utmanande underlag.

Kia EV6 GT Line har de dubbla motorerna som standardutrustning men även Kia EV6 Plus kan fås med fyrhjulsdrivning.

Med sina dubbla elmotorer har Kia EV6 GT Line som nu lanserar sammanlagt 325 hästkrafter. 0 till 100 km/h går på 5,2 sekunder.

I slutet av 2022 lanseras toppversionen Kia EV6 GT som med sin effekt på 585 hästkrafter gör 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?