1515
Annons

Teleoperatörer vinnare – cykliska aktier förlorare

Onsdagen är en tung dag för majoriteten av börsbolagen. Här listas några av vinnarna och förlorarna.

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Kortvarig återhämtning på börsen – här är dagens vinnare och förlorare

Stockholmsbörsen sjunker på onsdagen även om en stark återhämtning tillfälligt noterades i samband med det brittiska beskedet att centralbanken ska köpa statsobligationer med lång löptid. Vid klockan 13.45 sjunker det breda OMXSPI-index 1,8 procent medan OMXS30 tappar 1,6 procent. Forskningsbolaget Bioarctic rusar efter beskedet om positiva studieresultat och nummerpresentatörstjänsten Truecaller faller kraftigt efter en blankarattack.

Dagens vinnare

Bioarctic, tillsammans med partnerbolagen Eisai och Biogen, har meddelat positiva studieresultat för läkemedelskandidaten lecanemab i fas 3-studien Clarity, i behandling i tidigt skede av Alzheimers sjukdom. Aktien rusar över 150 procent. Nu återstår att se vad den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA anser om resultaten, skriver Di:s Johan Wendel. Grönt ljus från dem kan öppna en potentiell mångmiljardmarknad.

Fem bolag inom OMXS30 går mot strömmen och stiger. Kullagerjätten SKF ökar 1,1 procent, utan kända bolagsspecifika nyheter, följt av vitvarujätten Electrolux som stiger 0,6 procent. Låsbolaget Assa Abloy, hygienbolaget Essity och tobaksbolaget Swedish Match stiger marginellt.

First North-listade Netmore Group rusar över 40 procent efter beskedet att bolaget har vunnit en upphandling gällande leverans, installation och uppkoppling av smarta vattenmätare till brittiska Yorkshire Water Services. Ordervärdet uppskattas till 583 miljoner kronor.

Dagens förlorare

Nummerpresentatörstjänsten Truecaller faller kring 7 procent. Blankarspecialisten Viceroy har släppt en ny rapport som riktar in sig på Truecaller. Bland annat hävdar Viceroy att Truecaller bryter mot dataskyddsförordningar och Googles integritetspolicy.

Energi, banker och fastigheter är de sektorer som faller tyngst. I botten av OMXS30 finns Ilija Batljans fastighetsbjässe SBB som faller 4,2 procent följt av storbanken Nordea, minus 3,6 procent. Handelsbanken är ned cirka 3 procent och Swedbank och SEB tappar runt 2 procent vardera. Industrijätten Atlas Copco backar 2,3 procent. Även klädjätten H&M hör till de största förlorarna med en nedgång på 3,6 procent inför torsdagens delårsrapport.

Flera av SBB:s sektorkollegor backar också kraftigt. K-Fastigheter, NP3 och Platzer faller omkring 5 procent vardera. Erik Selins Balder tappar drygt 3 procent och handlas under coronabotten i mars 2020 för första gången sedan dess.

Inkassobolaget Intrum backar över 5 procent sedan SEB sänkt sin rekommendation för aktien från köp till behåll och nästan halverat riktkursen till 154 kronor.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera