1515
Annons

Teknikiska problem hos Länsförsäkringar lösta

Foto:Robin Benigh

Under tisdagen hade Länsförsäkringar problem med en teknisk störning som påverkade deras sajt och app. Tjänsterna låg nere och kunder kunde inte logga in för att göra sina bankärenden. Strax före halv ett-tiden meddelade banken att problemen var helt lösta.

Innehåll från TorkAnnons

Att se till helheten - avgörande för hållbara produkter

Hållbarhet är ordet på allas läppar, men vad är egentligen en hållbar produkt? Reneé Remijnse, Sustainability Communications Director för Essitys Professional Hygiene förespråkar att det krävs mer än bara en ”grön märkning”.

– Hållbarhet är ett modeord som är lätt att använda. Men hållbarhet måste integreras i alla delar av ett företag, och alla delar av en produkt för att ha en positiv påverkan på planeten, människor och vinst. Vi kallar detta ”hållbar hygienhantering” med målet att designa produkter och tjänster som passar in i ett cirkulärt samhälle, uppfylla kundernas hygienbehov och stödja deras verksamhet, säger Reneé Remijnse, Sustainability Communication Director, Essity. 

Essity visar vägen

Hon säger att Essity har valt att ligga i framkant eftersom det är en viktig del av företagskulturen och strategin att bryta barriärer och driva hållbara innovationer.

– Redan 1992 började vi använda livscykelanalyser för att mäta miljöpåverkan. Sedan dess har Essity utvecklat hygienprodukter och tjänster från Tork för att minska miljöpåverkan i olika faser av livscykeln som: råmaterial, produktionsprocess, transport och avfallshantering. Essity arbetar också för ett nettonollutsläpp av koldioxid 2050.

Så bidrar produkter från Tork till att minska koldioxidpåverkan

Essity är först i världen med att producera mjukpapper utan fossila CO2-utsläpp för produkter från Tork vid produktionsanläggning i Lilla Edet. Men Tork jobbar även cirkulärt med produktinnovationer. Några exempel på det är: Tork Clarity skumtvål, som minskar vattenkonsumtionen vid användning och består till 99 procent av naturliga ingredienser. Tork PeakServe, handdukar som är komprimerade till 50 procent vilket minskar transportvolymerna. Tork Coreless toalettpapper utan hylsa, som reducerar både avfall och råvaruanvändning. 

Tork PaperCircle tjänsten minskar både avfall och CO2-utsläpp

Reneé Remijnse ger ytterligare ett exempel som hon säger är banbrytande: Tork PaperCircle – världens första återvinningstjänst för använda pappershanddukar. Genom att pappershanddukarna slängs i särskilda återvinningskärl kan dessa samlas in och återanvändas till nya pappersprodukter. Vilket reducerar koldioxidutsläppen för pappershanddukarna med 40* procent och mängden avfall.

– Den största utmaningen när vi skapade den här tjänsten var att involvera alla intressenter i kedjan. Från vår egen produktion till logistik, lokalvårdare och avfallshanterare. Men resultatet har blivit fantastiskt! Idag finns tjänsten i 14 länder och hjälper 35 miljoner människor att återvinna använda pappershanddukar.

– Det är ett bra exempel på tankeledarskap. Vi behöver vara smarta med våra produkter och hjälpa våra kunder att kommunicera vad återvinning kan bidra med, vilket skapar beteendeförändringar. Hållbarhet är inte längre ”Nice to have” utan ett måste. Människor vill ha hållbara produkter och jobba på hållbara företag, säger Reneé Remijnse. 

Hållbarhet ett måste

Ett påstående som styrks av marknadsundersökningen ”Tork Eco Office Research” som Essity genomförde i juni i år. Den visade att 42 procent av Sveriges kontorsanställda anser att deras kontor är för miljöovänliga och att 7 av 10 väljer arbetsplats utifrån företagets hållbarhetsarbete. Dessutom ville 92 procent av respondenterna återvinna mer på kontoret. 

– Med produkter och tjänster från Tork finns möjligheten att visa både anställda och kunder att du bryr dig om miljön, avslutar Reneé Remijnse.

 

* Resultatet från en livscykelanalys (Life Cycle Assessment, LCA) som utfördes av Essity Tork och verifierades av IVL, Svenska Miljöinstitutet, 2017, där estimat baserats på genomsnittsförhållanden inom EU och processerna som undvikits har tagits med i beräkningen.

 

Om Tork: 

Varumärket Tork, en del av det globala hygien- och hälsobolaget Essity, startades 1968 och är verksam på 110 marknader.

• Först i världen med storskalig produktion av mjukpapper utan fossila CO2-utsläpp.

• Först i världen med återvinningstjänst av pappershanddukar, Tork PaperCircle ®. Sluter cirkeln, minskar avfallet och koldioxidavtrycket från pappershanddukar.

Tork PaperCircle – världens första återvinningstjänst för pappershanddukar. | Tork SE 

Ett hållbart liv utanför hemmet med Tork | Tork SE 

 

Mer från Tork

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tork och ej en artikel av Dagens industri

Fingerprints vd: Lageruppbyggnad påverkar mer än man trott

Fingerprints vd Christian Fredrikson.
Fingerprints vd Christian Fredrikson.Foto:patrik Olsson

Fingerprint Cards försäljning kommer fram till och med det första kvartalet 2023 att påverkas av situationen i marknaden med uppbyggda lagernivåer i hela ekosystemet. 

”Lageruppbyggnaden är kraftfullare än vad vi tidigare bedömde”, säger Fingerprint Cards vd Christian Fredrikson i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt, efter att bolaget på morgonen uppgett att det avser göra en emission om 300 miljoner kronor för att hantera situationen.

”När försäljningen i Kina stoppades kraftfullt under ett kvartal påverkades hela kedjan. På 24 timmar gick det från en situation med supply-begränsningar till en situation med begränsningar i efterfrågan”, säger han.

Efter en period av komponentbrist i marknaden, där hela kedjan generellt sett byggde lager för att säkra leveranser, kom Kinas covid 19-relaterade nedstängning under det andra kvartalet.

Christian Fredrikson förklarar att det är fyra nivåer av lager i ekosystemet som har byggts upp. OEM-tillverkarnas försäljningskanaler är fulla av färdiga mobiltelefoner, modulhusen har lager som ska gå in i fabriker, distributörerna har sensorlager som ska in i modulhusen och Fingerprint Cards självt har lager på så kallade wafers (halvledarplattor). 

Fingerprint Cards stoppade sina egna inköp redan i början av april, men dessa inköp görs ett halvår i förtid. 

”Vi hade redan beställt över sex månaders inköp av chip, så när försäljningen i Kinamarknaden stoppades är det fortfarande sex månaders supply som rullar in, efter det börjar vi komma in på våra förråd. Våra lager kommer att gå upp i det tredje kvartalet, jämfört med andra kvartalet för att sedan börja gå ned”, säger Christian Fredrikson.

Han påpekar i sammanhanget att Fingerprint Cards i slutet av mars var i ett läge med relativt låga lagernivåer och uppger att bolaget därmed befinner sig i ett ”bättre läge” än sina konkurrenter och den generella situationen i ekosystemet.

Vad gäller efterfrågan i Kinamarknaden generellt sett väntas den gradvis förbättras och inte visa en totalt kollaps som den som sågs under det andra kvartalet, menar Fingerprintchefen. Under det första halvåret 2022 minskade leveranserna av mobiltelefoner i Kina, enligt China Academy of Information and Communications Technology (CAICT).

Var det botten vi såg i det andra kvartalet?

”Vi kan inte säga när botten är nådd, men vi ser att det successivt blir bättre. Vi vet att det är temporärt, men effekten av de uppbyggda lagren kommer att påverka andra halvåret och första kvartalet nästa år innan vi kommer ned på mer normala lagernivåer”, säger han.

För helåret 2022 är bedömningen att den globala mobiltelefonförsäljningen går ned minst 10 procent, och med mycket mer än så i Kina som är Fingerprints överlägset största marknad. 

”Vi förväntar oss en marknad på ungefär samma nivåer nästa år och vi har inte tappat marknadsandelar överhuvudtaget”, säger han.

Under andra kvartalet initierade Fingerprint Cards ett åtgärdsprogram som ska minska rörelsekostnaderna med cirka 20 procent och förväntas få full effekt under det fjärde kvartalet 2022. 

Behöver ni vidta ytterligare åtgärder?
”Vi uttalar oss inte i förtid om det, men vi ser att åtgärderna vi har gjort var kraftfulla och snabba. Samtidigt ser vi att våra nya områden växer och emissionen vi gör är också för att kunna växa i de här områdena.”       

På den positiva sidan nämner Fingerprint Cards att den tidigare situationen med komponentbrist, som ledde till högre inköpspriser, nu har förbättrats. Här ser bolaget ”goda möjligheter” att sänka kostnaderna för sålda varor.

Vid 11-tiden hade Fingerprints aktie backat med nära 14 procent till 5:20 kronor. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera