Hoppa till innehållet

Annons

Systemair prickar prognosen – komponentbrist ett orosmoln

Ventilationsbolaget Systemair rapporterar ett rörelseresultat om 113 miljoner kronor under det tredje kvartalet, att jämföra med prognosen på 116 Mkr.

Bolaget ser ännu ingen större påverkan av coronautbrottet, men varnar för att leveransförmågan kan påverkas till följd av komponentbrister.

Innehåll från GleSYSAnnons

Så säkrar de svenskarnas data

David Blomberg och Johan De Geer, säljansvarig respektive vd på svenska webbyrån Whitespace.
David Blomberg och Johan De Geer, säljansvarig respektive vd på svenska webbyrån Whitespace.

Flera av Sveriges myndigheter och företag är i onödan begränsade i sin datainsamling eftersom de använder sig av amerikanska analysverktyg som inte är säkra enligt GDPR. Därför har företaget Whitespace, med hjälp av serverdrift från GleSYS, tagit fram en SaaS-tjänst för webbanalys. Med den får verksamheter kontroll över sin data.

Insamling och analys av data är nödvändigt för att företag och organisationer ska kunna förstå hur deras webbplatser och digitala tjänster används, och bättre möta målgruppernas förväntningar. Samtidigt finns det hårda krav på hur datan får hanteras utifrån dataskyddsförordningen GDPR. Bland annat är det inte tillåtet att överföra personuppgifter till USA. Ändå är den vanligaste tjänsten för webbanalys Google Analytics, en amerikansk plattform som inte fullt ut följer EUs datalagstiftning.

– För svenska organisationer är det riskfyllt att använda plattformar vars servrar och infrastruktur ägs eller kontrolleras av bolag som är baserade i USA. Enligt amerikansk lagstiftning kan data behöva lämnas ut till USA, även om den lagras i Europa, berättar David Blomberg, säljansvarig på svenska webbyrån Whitespace.

En säkrare analysplattform

Whitespace bygger webbplatser och driver digitala tjänster på uppdrag av fackförbund, kommuner, företag och myndigheter. Därtill erbjuder de en SaaS-plattform för webbstatistik och analys, som bygger på öppna källkodsmjukvaran Matomo. Tjänsten från Whitespace har blivit ett populärt alternativ till Google Analytics eftersom att den har en stor fördel – all data lagras på ett GDPR-säkert sätt i svenska moln. 

– Den plattform som vi erbjuder lagrar data i Sverige, och följer svensk lagstiftning. Vi kan därför garantera att data och känsliga uppgifter skyddas. Verksamheter som använder vår SaaS-tjänst för webbstatistik får full kontroll över sin egen data och kan därför samla in mer personliga uppgifter, eller uppgifter som inte får spridas utanför företaget, säger Johan De Geer, vd på Whitespace och produktansvarig.

Nyfiken på att veta mer om webbtatistikplattformen från Whitespace? Läs mer här.   

Har säkerställt hållbar serverdrift

I dagsläget används plattformen av fler än 40 verksamheter såsom Skatteverket, SL, Umeå universitet, Fora och Boplats Göteborg – alla med samhällsbyggande funktioner som hanterar tung webbtrafik och ställer höga krav på säkerhet. Whitespace har därför säkerställt att tjänsten har en serverdrift som klarar av att hantera stora datamängder och lagra all data på ett säkert sätt. Efter att ha gjort en omfattande genomlysning av företag i Sverige som kan erbjuda hållbara servrar och infrastruktur kom de fram till att GleSYS var det absolut bästa alternativet. 

– GleSYS uppfyller alla höga krav som vi och våra kunder har på en trygg leverantör samtidigt som de har möjligheten att skala upp i takt med att vår molntjänst växer. De garanterar att all data lagras säkert i deras datacenter i Sverige och är dessutom väldigt professionella i sitt bemötande, säger David Blomberg. 

Ta reda på mer om GleSYS suveräna moln här.   

Om GleSYS:
GleSYS erbjuder IT-infrastruktur som tjänst (IaaS) inom branscher med höga krav på säkerhet, datalagring, tillgänglighet och upptid. Bolaget äger och driftar tre egna datacenter i Falkenberg, Stockholm och Oulu i Finland.

GleSYS är certifierade enligt ISO 9001, 14001, 27001 – internationellt erkända standarder för kvalitetsledningssystem, miljö och informationssäkerhet.

Läs mer på: www.glesys.se 

 

Mer från GleSYS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GleSYS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera