ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Swedish Matchs snuskonkurrenter bröstar upp sig

  • Foto: Aas, Erlend

Nordic Snus, som ägs av Japan Tobacco International, ökade sin snusförsäljning i Sverige med 5,1 procent i det andra kvartalet räknat i volym. Den totala svenska snusmarknaden steg samtidigt med 2,8 procent. På andra sidan Atlanten ökar samtidigt konkurrensen mot Swedish Matchs tillväxthopp Zyn.

Nordic Snus ökning drevs bland annat av LD Stark portion men även av den breda produktportföljen under LD-paraplyet, skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

Nordic Snus anger även hur konkurrerande snusvarumärken utvecklats under det andra kvartalet. Bland annat minskade Swedish Match General, mätt i volym, med drygt 5 procent, medan Göteborgs Rapé ökade med närmare 6 procent.

All White-segmentet uppges ha haft en fortsatt hög tillväxttakt. Under perioden växte All White-segmentet från 3,3 procent i det första kvartalet till 4,2 procents marknadsandel i det andra kvartalet.

Samtidigt rapporterar snusbloggen Snubie.com att British American Tobaccos (BAT) tobaksfria nikotinsnus Velo, som är en direkt konkurrerande produkt till Swedish Match Zyn, kommer inom de kommande månaderna finnas för försäljning i drygt 70.000 butiker i USA.

Antalet butiker som ska sälja Velo kan jämföras med Swedish Match planer som enligt vad bolaget hittills sagt är att den tobaksfria nikotinprodukten Zyn ska finnas på ungefär 60.000 försäljningsställen vid slutet av 2019.

För en dryg månad sedan uppgav Swedish Match ir-chef Emmett Harrison för Nyhetsbyrån Direkt att den nationella lanseringen av Zyn i USA hade nått samtliga 50 delstater och att Zyn då fanns på över 40.000 försäljningsställen.

Enligt vad BAT hittills uppgett kommer Velo att säljas i två smaker (mint och citrus) med vardera två styrkor, alltså totalt fyra varianter.

I den nationella USA-utrullning av Zyn som Swedish Match inledde i april är fokus för tillfället på tolv varianter (sex smaker i två olika styrkor). Zyn finns dock i totalt 32 varianter (16 smaker i två olika styrkor).

En tredje större spelare på USA-marknaden är Altria som i början av juni i år köpte en kontrollpost i det schweiziska tobaksbolaget Burger Söhne. Affären medför bland annat att Altria kommer att utöka USA-distribution av Burger Söhnes tobaksfria nikotinprodukt On. On säljs i totalt 35 varianter (sju smaker i fem olika styrkor).

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies