1515
Annons

Sverige ångar på i spelbranschen

Foto:Lise Åserud

Svenska tv- och datorspelsbranschen fortsätter att växa kraftigt, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Innehåll från Ports GroupAnnons

Experten: Skydda ditt varumärke – och bolagets värde

Varumärket är ett företags hjärta och kan stå för så mycket som 80 procent av bolagets värde. Ett starkt varumärke skapar relation, sätter företaget på kartan och skapar förutsättningar för att lyckas. Att skydda sitt varumärke är av dessa anledningar helt affärskritiskt.

En global marknad och ökad digitalisering bidrar ständigt till nya sätt för bedragare att göra varumärkesintrång och lura konsumenter. Alla bolag, såväl små som stora, riskerar att drabbas eftersom antalet dataintrång med största sannolikhet kommer fortsätta att öka. 

Företagets rykte och värde ligger i riskzon

Med ett genomtänkt varumärkesskydd säkerställer bolag den exklusiva ensamrätten. Det innebär att det är olagligt för andra aktörer att använda varumärket eller göra en allt för lik variant för sina egna varor och tjänster. 

– Trots alla uppenbara anledningar att skydda sina varumärken, så som rykte och bolagsvärde, är skydden förvånansvärt ofta eftersatta, säger Per Ahlström senior advisor på Ports Group som är experter på varumärkesskydd, domänhantering och webbsäkerhet.

Kunskapen kring hur bolag på bästa sätt bör skydda sina immateriella tillgångar är generellt sätt låg. Det här är oroväckande då det gör det enkelt för bedragarna att sabotera. För att ett varumärkesskydd ska vara bra, kräver det att bolagen arbetar proaktivt med såväl uppsättning av skydd, som en omfattande bevakning.

Många delar i varumärkesskyddet

För att få ett heltäckande skydd, krävs förutom själva varumärkesregistreringarna att man har en strategi kring sina domännamn och webbsäkerhet. Det här är ett arbete som kräver tid, resurser och rätt kompetens.

– Man behöver tänka på alla sidor av sitt varumärke. För att bygga ett starkt varumärkesskydd behövs flera delar. Bland annat domänhantering där företagets domäner samlas, förnyas och bevakas för största säkerhet. Webbsäkerhet är en annan viktig del för att skydda sig mot kostsamma cyberattacker, säger Per Ahlström.

Det är viktigt att vara proaktiv i sitt varumärkesskydd. Genom omvärldsbevakning och ett bra systemstöd kan företag hålla kolla på sina konkurrenter och över varumärkesregistreringar som ligger nära deras område. Domänbevakningar ger information om domäner som blivit lediga eller om någon sökt varumärkesskydd för någon närliggande produkt.

Helhetslösning ger trygghet

Bolag tenderar att ha hanteringen, förvaltningen och bevakningen av sina varumärken och domännamn utspridda. Men fler börjar se fördelen att samla dem med hjälp av en partner.

– Mitt jobb är att hjälpa bolag att se helheten i sitt varumärkesskydd och upptäcka vilka svagheter som finns. Jag arbetar fram en skräddarsydd paketlösning där mina kunder får ett aktuellt och uppdaterat skydd som håller över tid, förklarar Per Ahlström.

Om Ports Group:

I en global och digital värld krävs en samlad varumärkesstrategi. Ports Group skyddar och bevakar allt som rör ditt varumärke. 

Ditt varumärke må vara registrerat men är det tillräckligt skyddat mot intrång? Låt oss göra en gratis analys av ert varumärkesskydd och identifiera de brister som finns.

 

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

Succéstudien värd nära 200 miljarder – mer än hela H&M

Gunilla Osswald, vd för Bioarctic, och Helena Helmersson, vd för H&M.
Gunilla Osswald, vd för Bioarctic, och Helena Helmersson, vd för H&M.Foto:Josefine Stenersen, Jesper Frisk

Läkemedelsraketen Bioarctic följer upp gårdagens 173-procentiga rusning med att stiga över 20 procent även i dag.

Totalt har börsvärdet på de tre inblandade bolagen i Alzheimersstudien stigit med 194 miljarder kronor sedan fas 3-resultatet presenterades.

Svenska Bioarctic, japanska Eisai och amerikanska Biogen är de tre bolagen som bidragit till alzheimersprojekt som under onsdagen blev en världsnyhet.

Förutom att Bioarctic stigit motsvarande nära 20 miljarder kronor sedan i går och fram till 12.30-tiden på torsdagen, har Eisai ökat sitt börsvärde med 44,5 miljarder kronor över de senaste två börsdagarna i Japan, och Biogen med 129,6 miljarder under den hittills enda handelsdagen i USA.

Totalt är bolagen därmed upp nära 194 miljarder kronor på nyheten. Det kan jämföras med börsvärdet på börsjättar som Evolution (192 miljarder), Handelsbanken (181 miljarder) och H&M (168 miljarder).

Enligt Bioarctic visar studien att alzheimerspatienter som har fått läkemedlet lecanemab sparat in ungefär sex månader jämfört med placebogruppen över de 18 månader som studien fortlöpt. Ett resultat som beskrivs som historiskt.

Bioarctic har som en följd fått höjda rekommendationer och riktkurser av både Carnegie och RBC Capital. Aktien, som stängde på 251 kronor i går, bedöms av Carnegie vara värd 325 kronor och av RBC 460 kronor.

Totalt är aktien upp 26 procent vid 12.30-tiden på torsdagen till en kurs på cirka 316 kronor.

Nästa steg för läkemedlet är att den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA ska ge besked om ett så kallat accelererat godkännande. Det ska ske senast den 6 januari nästa år, men nästa viktiga hållpunkt för bolaget är redan den 29 november. Då väntar sig DNB:s analytiker Patrik Ling att Bioarctic, på ett stort vetenskapligt möte i San Francisco, presenterar data på hur olika subgrupper i studien har reagerat på läkemedlet.

”Min gissning är att FDA gärna vill se den datan också, men sedan känner de sig nog komfortabla med att ta ett beslut”, säger Patrik Ling, som redan i fredags lyfte fram att han trodde på en framgångsrik fas 3-studie för bolaget.

I spåren av Bioarctic-rusningen ser han en liknande uppsida i ett annat läkemedelsbolag, som snart ska presentera sina resultat.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera