ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Svenskgrundade spelbolaget tvingas dra tillbaka lockande annons

Spelbolaget Casumo har tvingats dra tillbaka en annons som riktade sig mot spelare som visat intresse för att sluta. 

Vid en Google-sökning på orden ”How to unsubscribe from all gambling” (hur avregistrera sig från allt spelande) dök en annons upp för Casumos app ovanför de organiska sökresultaten. Där erbjöds välkomstbonus till nya spelare och så kallade free-spins i bolagets internetkasino, rapporterar The Guardian.

Casumo har tvingats ta ner annonsen på brittiska Advertising Standards Authority, ASA, begäran. Bolaget medger dock inga medvetna fel, utan menar att de inte hade inkluderat ordet ”unsubscribe” i sökorden som ska förhindra deras spelannonser att dyka upp. Casumo ansåg att ordet ”unsubscribe” var mer associerat med avregistreringar från mejl-listor än spelblockering.

Casumo grundades 2012 av en grupp svenskar, däribland den nuvarande vd:n Oscar Simonson. Bolaget har licens under den nya spellagen i Sverige, men sällade sig till den grupp operatörer som fick kortare licens än de maximala fem åren. Detta med hänvisning till att bolaget bötfällts i Storbritannien för att de saknade effektiva skydd för att förhindra penningtvätt och spelmissbruk.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies