ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Svag julförsäljning för Tiffany – spår helårsvinst i nedre delen av prognosintervall

  • Foto: TT

Den amerikanska juvelerarfirman Tiffanys jämförbara försäljning minskade med 2 procent under november-december jämfört med samma period i fjol. Som en konsekvens av detta spår bolaget att helårsvinsten nu landar i den lägre delen av prognosintervallet 4,65-4,8 dollar per aktie. 

Smycken verkar inte ha fallit julhandlarna i smaken under 2018. På fredagen meddelade Tiffany att bolagets nettoförsäljning minskade med 1 procent under årets julhandel till 1,04 miljarder dollar. Den jämförbara försäljningen minskade i sin tur med 2 procent. 

"Med fortsatt stark försäljningstillväxt i Fastlandskina, stabila resultat i Japan och hälsosam global e-handelsförsäljningstillväxt kom julhandelsförsäljningen in under våra förväntningar som låg på en modest tillväxt", säger Alessandro Bogliolo, vd för Tiffany, i ett pressmeddelande. 

"Skillnaden beror enligt oss på en lägre försäljning till, främst kinesiska, turister globalt och en lägre efterfrågan hos lokala konsumenter i Europa och Amerika vilket vi tror kan ha påverkats mer än väntat av externa händelser, osäkerhet och volatilitet", fortsätter han. 

Som en konsekvens av den svaga julhandel spår Tiffany nu att helårsvinsten för räkenskapsåret som avslutas den sista januari kommer landa i den lägre delen av prognosintervallet 4,65-4,8 dollar per aktie. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies