ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Stororder stärkte Lammhults andra kvartal

  • Foto: Pressbild.

Inredningsbolaget Lammhults Design Group förbättrade rörelseresultatet med 20 procent i andra kvartalet till 15,4 miljoner kronor.  

Enligt vd Sofia Svensson är en order värd 60 miljoner kronor i juni till Dubai att tacka för det stärkta resultatet. 

”Under det andra kvartalet erhöll koncernen en av sina största order någonsin om cirka 60 Mkr till Dubai Municipality. Ordern till affärsområde Library Interiors är i sig en milstolpe och ett resultat av den ökade satsningen på våra exportmarknader”, skriver hon i rapporten.

Totalt uppgick orderingången för andra kvartalet till 321,7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 267,9 Mkr i motsvarande kvartal i fjol.

Nettoomsättningen minskade till 234 miljoner kronor, jämfört med 238,1 Mkr i andra kvartalet 2018. Enligt rapporten är tappet hänförligt till delar av verksamheten som avyttrades under fjolåret.

”Det var ett resultatmässigt bra kvartal, koncernen förstärkte sin bruttomarginal och har god stabilitet på kostnadssidan”, skriver Sofia Svensson.

Hon uppger vidare at bolaget såg en förbättrad marknadsutveckling under andra kvartalet jämfört med första med en återhämtning i efterfrågan på den skandinaviska marknaden. Samtidigt ökade koncernens exportförsäljning inom framför allt akustikprodukter.

Rörelsemarginalen ökade under perioden till 6,6 procent, jämfört med 5,4 procent i fjol, och resultatet per aktie förbättrades med 19 procent till 1,25 kronor.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies