1515
Annons

Storbritannien stryker länder från covidlista

Den brittiska regeringen meddelade på torsdagen att 47 länder tas bort från den så kallade röda listan över stater från vilka inreseförbud råder.

Innehåll från Fortum Recycling & WasteAnnons

Återvunnen koldioxid löser hållbarbetsutmaning

Plast är ett mycket mångsidigt material som inte bara är närvarande överallt i vårt moderna samhälle, det är i många fall en förutsättning för mer resurssnåla lösningar som ska hjälpa oss att fasa ut de fossila bränslena. Samtidigt är plasten förknippad med två stora hållbarhetsutmaningar. Men Fortum tror sig ha hittat lösningen på dessa och faktum är att i finska Riihimäki så har tekniken att tillverka metan av infångad koldioxid redan testats under ett halvår. Om än i liten skala, så var det först i världen. 

Tony Rehn är chef för Fortums Carbon2x-program och han berättar hur företaget försöker lösa en till synes omöjlig ekvation – hållbar plast, dessutom gjord på avfall: -Plastens stora utmaningar är att bara vissa sorter går att materialåtervinna, idag görs den dessutom av fossil olja. Med vår teknik, som kompletterar den mekaniska återvinning av plast som sker idag, kan på sikt all förbränning av avfall istället fungera som bas för ny plast, men även till bränslen av olika slag. Lösningen är att använda den insamlade koldioxiden tillsammans med väte för hållbar metanproduktion, ett ämne som är stapelvara i all kemisk verksamhet. Nu vet vi att vi kan göra det första steget. Nästa steg och det som är i fokus för Carbon2X, är att med hjälp av metanet producera ny plastråvara på ett kostnadseffektivt sätt och det kommer nu att göras i ett treårigt forskningsprojekt. 

På övergripande nivå pågår mycket arbete för att öka mängden material som faktiskt återvinns och visionen är att det mesta ska kunna användas igen och igen och ja, igen. Men i alla cirkulära materialkedjor uppstår det en viss mängd avfall som inte kommer kunna återvinnas på annat sätt än genom energiåtervinning. 

– Vi har dessutom en bit kvar innan vi är där, säger Tony Rehn och fortsätter: -Europa producerar nästan 100 miljoner ton avfall som idag omvandlas till energi genom förbränning. Det har många fördelar, men det genereras också skadliga CO2-utsläpp som rätt utnyttjat faktiskt är en enorm resurs.

Enligt Fortums inledande analys skulle 90 % av koldioxiden från avfall kunna cirkuleras genom att den mekaniska återvinningen av plast kompletteras med avfallsförbränningsteknik som avskiljer CO2-utsläppen och använder dem till att framställa nya material. -Än så länge har vi bara räknat på vad det skulle innebära för Finland, säger Tony Rehn, men där skulle det resultera i en negativ nettopåverkan på miljön från avfallsförbränning och återvinningsgraden för plastförpackningar i skulle kunna fördubblas till 2030 jämfört med den nuvarande nivån. Det finns all anledning att tro på motsvarande resultat för svensk del.

Inom en snar framtid kan den plast vi använder alltså vara hållbart producerad. Då återstår bara att ta hand om den på ett ansvarsfullt sätt och återvinna den inför nästa livscykel.

Läs mer om Carbon2x-konceptet här 

 

Mer från Fortum Recycling & Waste

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fortum Recycling & Waste och ej en artikel av Dagens industri

Covid-lättnad i megastad där Volvo Cars tillverkar

Från och med måndag släpper den kinesiska mångmiljonstaden Chengdu på de covidrestriktioner som infördes den 1 september. 

Invånare måste dock fortfarande ta ett covid-test varje vecka och uppvisa ett negativt resultat om man vill besöka offentliga byggnader eller åka med stadens kollektivtrafik.

Foto:Karin Olander/TT

Chengdu med 21 miljoner invånare är den största staden i Kina att införa en total nedstängning sedan Shanghai gjorde detsamma tidigare i år. Beskedet betyder nu att till exempel skolor, restauranger och museum kan öppna igen.

Volvo Cars tillverkaren sin bästsäljande modell XC60 i Chengdu, men har sedan tidigare kunnat starta sin produktion igen genom en så kallad fabriksbubbla där de anställda bor på hotell.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera