1515
Annons

Stefan Sjöstrand tillträder vd-rollen i Skistar 2 mars

Skistar meddelar att Stefan Sjöstrand tillträder som ny vd för skidturismbolaget den 2 mars 2020. 

Innehåll från Mercuri UrvalAnnons

Metoden som framgångssäkrar din karriär

Marcus Tingland, Sverigechef på Mercuri Urval.
Marcus Tingland, Sverigechef på Mercuri Urval.

Inom rekrytering ökar kraven på att metoder som används är evidensbaserade, likabehandlande och skapar riktig nytta.

Mercuri Urval arbetar med en vetenskapligt baserad metod som slår knock på branschen.

– Vår metod bidrar till att framgångssäkra kandidatens karriär, säger Marcus Tingland.

Så fungerar det – läs mer om metoden här

Ledarskap handlar till stor del om att skapa vinnande strukturer. Och framgång beror på individens och organisationens förmåga att leverera resultat.

– Om organisationens kapacitet eller ledarskap inte motsvarar ställda krav löper man större risk att misslyckas, säger Marcus Tingland, Sverigechef på Mercuri Urval.

Istället för konventionella chefsrekryteringsmetoder sticker Mercuri Urval ut med en vetenskapligt baserad metod, som visat sig vara framgångsrik för såväl kandidater som kunder och medarbetare.

– Vi arbetar med urval och bedömning baserat på prediktion av framtida prestation, och detta kopplat till individens erfarenhet, förmåga och motivation. Vi utgår ifrån faktabaserade framgångsfaktorer. Metoden i sig är konsekvent och repeterbar, utfallet går att mäta och tål granskning. Vi är övertygade om att detta är framtiden för hela vår bransch.

Marcus Tingland konstaterar att uppdragsgivare ställer allt högre krav på rekryteringfirmornas förmåga att bedöma framtida prestation utifrån verkliga förutsättningar – generella modeller som allmänt beskriver personlighet och beteende som är standard att använda i branschen i stort svarar inte mot denna prövning.

– Vi ser att allt fler samarbetspartners ställer krav utifrån denna insikt baserat på egna erfarenheter från otillräckliga ledartillsättningar.

”Vilar på en evidensbaserad metodik”

Marcus Tingland pekar på studier som visar på en alldeles för låg kvalitet kopplat till det långsiktiga utfallet av ledarrekrytering.

– Vi angriper denna utmaning genom att objektivt mäta utfall och resultat men det förutsätter även att vi är rigorösa och konsekventa i vårt genomförande. Vi vilar på en evidensbaserad metodik som är systematisk, strukturerad och som tål granskning. Det intressanta med detta tillvägagångsätt är att det leder till mer kompetensbaserade urval och krav på att identifiera och möta kandidater utanför traditionella nätverk.

Hjälper er metoden till att faktiskt framgångssäkra karriären?

– Så är det absolut. Det är det vi brinner för och glädjande nog kan stoltsera med att vi gör i stort sett dagligen.

Tack vare metoden blir dessutom Mercuri Urval en mer attraktiv arbetsgivare, menar Marcus Tingland:

– De bästa och mest professionella människorna i vår bransch bryr sig genuint om resultat, ledarskap och organisationsutveckling. Hos oss erbjuds alla medarbetare en miljö och arbetssätt som bidrar till ett hållbart värdeskapande där kunden och kandidaten står i fokus.

Så fungerar det – läs mer om metoden här

Mer från Mercuri Urval

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercuri Urval och ej en artikel av Dagens industri

Fingerprints vd: Lageruppbyggnad påverkar mer än man trott

Fingerprints vd Christian Fredrikson.
Fingerprints vd Christian Fredrikson.Foto:patrik Olsson

Fingerprint Cards försäljning kommer fram till och med det första kvartalet 2023 att påverkas av situationen i marknaden med uppbyggda lagernivåer i hela ekosystemet. 

”Lageruppbyggnaden är kraftfullare än vad vi tidigare bedömde”, säger Fingerprint Cards vd Christian Fredrikson i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt, efter att bolaget på morgonen uppgett att det avser göra en emission om 300 miljoner kronor för att hantera situationen.

”När försäljningen i Kina stoppades kraftfullt under ett kvartal påverkades hela kedjan. På 24 timmar gick det från en situation med supply-begränsningar till en situation med begränsningar i efterfrågan”, säger han.

Efter en period av komponentbrist i marknaden, där hela kedjan generellt sett byggde lager för att säkra leveranser, kom Kinas covid 19-relaterade nedstängning under det andra kvartalet.

Christian Fredrikson förklarar att det är fyra nivåer av lager i ekosystemet som har byggts upp. OEM-tillverkarnas försäljningskanaler är fulla av färdiga mobiltelefoner, modulhusen har lager som ska gå in i fabriker, distributörerna har sensorlager som ska in i modulhusen och Fingerprint Cards självt har lager på så kallade wafers (halvledarplattor). 

Fingerprint Cards stoppade sina egna inköp redan i början av april, men dessa inköp görs ett halvår i förtid. 

”Vi hade redan beställt över sex månaders inköp av chip, så när försäljningen i Kinamarknaden stoppades är det fortfarande sex månaders supply som rullar in, efter det börjar vi komma in på våra förråd. Våra lager kommer att gå upp i det tredje kvartalet, jämfört med andra kvartalet för att sedan börja gå ned”, säger Christian Fredrikson.

Han påpekar i sammanhanget att Fingerprint Cards i slutet av mars var i ett läge med relativt låga lagernivåer och uppger att bolaget därmed befinner sig i ett ”bättre läge” än sina konkurrenter och den generella situationen i ekosystemet.

Vad gäller efterfrågan i Kinamarknaden generellt sett väntas den gradvis förbättras och inte visa en totalt kollaps som den som sågs under det andra kvartalet, menar Fingerprintchefen. Under det första halvåret 2022 minskade leveranserna av mobiltelefoner i Kina, enligt China Academy of Information and Communications Technology (CAICT).

Var det botten vi såg i det andra kvartalet?

”Vi kan inte säga när botten är nådd, men vi ser att det successivt blir bättre. Vi vet att det är temporärt, men effekten av de uppbyggda lagren kommer att påverka andra halvåret och första kvartalet nästa år innan vi kommer ned på mer normala lagernivåer”, säger han.

För helåret 2022 är bedömningen att den globala mobiltelefonförsäljningen går ned minst 10 procent, och med mycket mer än så i Kina som är Fingerprints överlägset största marknad. 

”Vi förväntar oss en marknad på ungefär samma nivåer nästa år och vi har inte tappat marknadsandelar överhuvudtaget”, säger han.

Under andra kvartalet initierade Fingerprint Cards ett åtgärdsprogram som ska minska rörelsekostnaderna med cirka 20 procent och förväntas få full effekt under det fjärde kvartalet 2022. 

Behöver ni vidta ytterligare åtgärder?
”Vi uttalar oss inte i förtid om det, men vi ser att åtgärderna vi har gjort var kraftfulla och snabba. Samtidigt ser vi att våra nya områden växer och emissionen vi gör är också för att kunna växa i de här områdena.”       

På den positiva sidan nämner Fingerprint Cards att den tidigare situationen med komponentbrist, som ledde till högre inköpspriser, nu har förbättrats. Här ser bolaget ”goda möjligheter” att sänka kostnaderna för sålda varor.

Vid 11-tiden hade Fingerprints aktie backat med nära 14 procent till 5:20 kronor. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera