ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Spelarna hittar tillbaka till Starbreezes kassako

Oavsett hur den pågående rekonstruktionsprocessen landar har Starbreeze lyckats väcka nytt liv i sin gamla kassako Payday 2. På fredagsförmiddagen var det drygt 41.000 som spelade spelet, framgår det av den digitala gamingplattformen Steam.

Om intresset står sig fram till den planerade lanseringen av Payday 3 någon gång åren 2022-2023 återstår att se.

Payday 2 lanserades ursprungligen 2013 och rekordet i antal spelare vid ett och samma tillfälle (CCU - concurrent users) nåddes sommaren 2017 med 247.628 personer. Under perioden januari till september i år har CCU-toppen skiftat mellan 13.000 och 27.000. CCU-toppen nu är den högsta sedan maj 2018.

Bakom den ökade spelaraktiviteten ligger Starbreeze besked den 25 oktober att utvecklingen av Payday 2, som lades ner 2018, har återupptagits och nya DLC, nytt nedladdningsbart material, var att vänta.

Den 7 november lanserades det första resultatet av spelets nystart i form av det nya uppdraget Payday 2: Border Crossing Heist. Den utökade DLC:n, Border Crossing Bundle med extra innehåll och som säljs för drygt 8 euro, nådde på lanseringsdagen som bäst en andraplats på Steams globala försäljningslista. På fredagsförmiddagen var DLC:t det tionde bäst sålda spelet på Steam.

Bakom det stora intresset för det nya DLC:t ligger den installerade basen av grundspelet Payday 2. Starbreeze har genom åren sålt över 18 miljoner Payday-spel, en summa som visserligen inkluderar andra plattformar men där pc utgör den absoluta huvuddelen. Dessutom genomfördes för några år sedan en kampanj där 8 miljoner grundspel gavs bort gratis. Summan av detta, med ett visst avdrag för andra plattformar, landar på en installerad pc-bas på cirka 25 miljoner Payday 2-spel.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer