ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Skiftet: Volvo petas från personbilstronen

  • Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. Foto: Jack Mikrut

Volkswagen Golf är återigen Sveriges populäraste personbil och gick upp i topp i nybilsstatistiken för februari månad. Därmed petades Volvo ner från tronen, något som är ovanligt.

1.720 nya Golfar rullades ut på svenska vägar under månaden, att jämföra med 1.446 exemplar av den näst populäraste modellen, Volvo S/V60. Även tredje- och fjärdeplatserna i personbilsligan är besatta av Volvomodeller, nämligen S/V90 samt XC60.

Det är mycket ovanligt att Volvo inte är populäraste personbilsmodell på den svenska marknaden, men det var inte särskilt länge sedan det hände senast. Mellan juni- och augusti i fjol var VW Golf den bäst säljande nya modellen.

Mätt i marknadsandelar är Volvo överlägsen ledare och 4.507 av de totalt 23.146 nya bilar som registrerades i februari var Volvobilar, vilket ger en marknadsandel på 19,5 procent. 

Volkswagen sålde totalt 3.700 bilar och fick en marknadsandel på 16,0 procent. Trea på den svenska marknaden är den sydkoreanska biltillverkaren Kia, som med 1889 sålda bilar hade en marknadsandel på 8,2 procent i februari.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies