1515
Annons

SEB sänker Ica och Axfood till sälj – här är dagens rekar

Foto:Mostphotos

SEB har sänkt dagligvaruduon Ica och Axfood till sälj från tidigare behåll. Här är en sammanställning av torsdagens rekommendations och riktkursförändringar. 

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Slaktade riktkurser för H&M – här är dagens rekar

Modejätten H&M får en rad sänkta värderingar. Credit Suisse sänker riktkursen till 85 kronor – aktien stängde precis under 100 kronor under torsdagen. De är dock inte ensamma om att få negativa rekommendationer.

Carnegie sänker riktkursen för Rugvista från 45 kronor till 38 kronor och upprepar behåll.

Carnegie sänker riktkursen för Gränges från 108 kronor till 87 kronor och upprepar köp.

Carnegie sänker riktkursen för Balco från 72 kronor till 65 kronor och upprepar köp.

Carnegie sänker riktkursen för Inwido från 150 kronor till 130 kronor och upprepar köp.

Carnegie sänker rekommendationen för Bang & Olufsen från köp till behåll och riktkursen från 19 danska kronor till 11 danska kronor.

SEB sänker riktkursen för Sweco från 135 kronor till 120 kronor och upprepar köp.

SEB sänker riktkursen för EQT från 330 kronor till 314 kronor och upprepar köp.

SEB sänker riktkursen för Hexagon från 145 kronor till 138 kronor och upprepar köp.

SEB sänker riktkursen för Afry från 225 kronor till 200 kronor och upprepar köp.

SEB höjer riktkursen för Avanza från 384 till 385 kronor och upprepar köp.

DNB sänker riktkursen för Peab från 82 kronor till 74 kronor och upprepar köp.

DNB sänker riktkursen för Telia från 47 kronor till 43 kronor och upprepar köp.

DNB sänker riktkursen för H&M från 125 kronor till 105 kronor och upprepar behåll.

DNB höjer rekommendationen för Tele2 från behåll till köp och sätter riktkursen till 120 kronor.

DNB sänker riktkursen för Veidekke från 130 kronor till 125 norska kronor och upprepar köp.

Goldman Sachs sänker riktkursen för H&M från 115 kronor till 100 kronor och upprepar sälj.

Credit Suisse sänker riktkursen för H&M från 105 kronor till 85 kronor och upprepar ”underperform”.

Deutsche Bank sänker riktkursen för H&M från 125 kronor till 100 kronor och upprepar behåll.

Kepler Cheuvreux sänker riktkursen för H&M från 155 kronor till 140 kronor och upprepar köp.

Jefferies sänker riktkursen för SCA från 169 kronor till 160 kronor och upprepar behåll.

Pareto Securities sänker riktkursen för Cibus från 250 kronor till 200 kronor och upprepar köp.

Pareto Securities sänker riktkursen för Arjo från 85 kronor till 75 kronor och upprepar köp.

Carnegie höjer riktkursen för Aker BP från 400 norska kronor till 420 norska kronor och upprepar köp.

Källor: Finwire, Bloombergs News

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera