Att corona påskyndat människors digitala beteenden har lett till helt nya kravställningar och förväntningar. Företag som tidigare inte varit digitala alls har snabbt tvingats anpassa sig till den nya vardagen för att ens ha en chans att överleva i det höga digitaliseringstempot.
I PostNords årliga rapport ”E-barometern” går det att utläsa att 2020 blev ett rekordår för e-handeln. Totalt hade e-handeln en tillväxt på hela 40 procent och i dagligvaruhandeln ligger tillväxten på otroliga 95 procent. 43 procent av all hemelektronik handlades på nätet, och motsvarade siffra låg på 30 procent inom segmentet kläder och skor. En annan trend man kan utläsa är uppsvinget i att handla begagnat på nätet.
– Den här tillväxten skapar nya behov och kräver effektiva och flexibla lösningar, säger Thomas Karlsson, vd på Element Logic.
Så möter du konsumenternas nya krav
För att möta konsumenternas nya krav krävs en effektiv och flexibel logistik. Att springa omkring på ett lager och leta varor till en order, eller springa omkring i en butik och plocka matkassar är ohållbart. Man behöver ett lagersystem som man snabbt kan skala upp eller anpassa och som snabbt plockar ihop kundens order – det är precis det systemet Element Logic erbjuder.
– Med vårt automatiserade lagersystem AutoStore kommer varan till plockaren och inte tvärtom. Med lösningen sparar du enormt mycket tid, yta, men även kostnader, säger Thomas Karlsson.
Snabba förändringar kräver flexibelt, skalbart och automatiserat lagersystem
Med AutoStore sparar du upp till 80 procent golvyta jämfört med ett manuellt lagersystem. Det innebär att du får plats för mer varor och har möjlighet att snabbt, enkelt och flexibelt bygga ut AutoStore när det behövs. Systemet kan byggas i vilken geometrisk form och storlek som helst, i befintlig eller ny byggnad. Samtidigt som den dagliga driften kan fortgå.
– Har du en befintlig lagerlokal med ett manuellt system är det inga problem att byta ut det mot AutoStore. Det fungerar lite som ett legobygge, det kan byggas på snabbt och riskfritt när behovet uppstår.
Med den här lösningen behöver man inte se långt in i framtiden och gissa hur behoven ser ut då utan man kan istället bygga sin automationslösning utifrån dagens behov.
– Det här är en stor fördel och ett måste för att överleva i en tid i ständig förändring och med snabba digitala omställningar, avslutar Thomas Karlsson.
Om Element Logic
Element Logic har i över 30 år optimerat företags lagerprestanda med skräddarsydda robotlösningar, programvara och rådgivning. Som ursprunglig AutoStore®-partner är man experter på att utforma och installera systemet med fokus på ökad lönsamhet.