ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Rosa gin en succé för Kopparbergs – ”bästa kvartalet någonsin”

Bryggeriet Kopparbergs minskade försäljningen men ökade vinsten i andra kvartalet. 

”Det var ett av våra bästa kvartal någonsin, vi är supernöjda i och med att vi ökar vinsten”, säger bolagets vd Peter Bronsman i Di TV.

Att försäljningen sjönk har att göra med fjolårets extremt starka jämförelsetal, säger han och poängterar att förra sommaren var den varmaste i mannaminne. Under andra kvartalet i år har Kopparbergs lanserat en jordgubbs- och limesmaksatt gin, en så kallad Pink Gin, som blivit en succé.

”Rosa gin är en ny trend på den brittiska marknaden, där vi varit med väldigt tidigt. De säljs mer rosa gin i dag än vanlig gin”, säger Peter Bronsman i Di TV.

Han menar att steget från cider med fruktsmak till gin med fruktsmak inte är så långt.

”Det var naturligt för oss att gå in i segmentet i och med att vi har grundsmakerna i våran cider. Vi tar i stort sett samma frukter vi har där och lägger i gin och vi har haft en jättesuccé med vår lansering framför allt på den brittiska marknaden.”

Efterfrågan har gjort att Kopparbergs tvingats skjuta fram lanseringen av sin Kopparberg Premium Gin utanför Storbritannien, och den väntas inte ske förrän mot slutet av året och nästa år.

”Sedan får man se hur länge trenden stannar, vissa trender stannar ju livet ut medan andra försvinner efter ett par år, man vet vi inte hur det blir. Men det är ändå fantastiskt att se hur konsumenterna tvingar producenterna att ta fram nya segment.”

En annan ny produkt, där Kopparbergs är först i Europa, är smaksatt vatten med alkohol i. Där finns en trend i USA med enorm efterfrågan, berättar Peter Bronsman som hoppas att produkten ska gå genomslag även på den här sidan Atlanten.

”Det är vatten med alkohol. I stort sett alla producenter i USA har lanserat en version. Drivkraften är att konsumenterna vill få i sig så lite kalorier som möjligt när man väl dricker sådant här, så det finns inga färgämnen, det är bara vatten och alkohol i stort sett och lite, lite frukt för att den ska bli god”, förklarar Kopparbergs-vd:n.

Framåt ser han en fortsatt stark utveckling för bryggeriet produkter och han nämner att Kopparbergs ännu inte tillhör någon större koncern.

Är ni ett uppköpsobjekt?
”Det hoppas jag verkligen inte, men man vet aldrig vad som händer”, säger Peter Bronsman.

Kopparbergs aktie stiger efter rapporten för andra kvartalet, med 2,8 procent, men är ner med 2,4 procent sedan årsskiftet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer