ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Rekordår för New York Times – nådde mål ett år före plan

Anrika tidningsjätten New York Times står sig starkt i medielandskapet. Under tisdagen presenterade bolagets vd Mark Thompson flera milstolpar som bolaget uppnådde under 2019.

Under det gångna året nådde och passerade New York Times sitt mål om 800 miljoner dollar, motsvarande knappt 7,6 miljarder kronor, i digitala intäkter. 2015 hade tidningsjätten digitala intäkter om 400 miljoner dollar och satte då upp ett mål om att dubbla dessa fram till slutet på 2020. Detta gjorde bolaget ett år i förtid, enligt ett pressmeddelande.

New York Times meddelar också att den digitala prenumerationsbasen ökade med 1 miljon abonnenter, netto, förra året. Det är den högsta årstakten New York Times visat upp sedan tidningen lanserade sin digitala modell och den största årliga prenumerantökningen, netto, i tidningens historia.

New York Times har nu flera än 5 miljoner prenumeranter totalt sett, även det ett rekord för bolaget. Av dessa är 3,4 miljoner digitala prenumeranter på tidningens nyheter, medan 300.000 prenumererar på recepttjänsten NYT Cooking och 600.000 på korsordstjänsten NYT Crossword. Papperstidningen har närmare 900.000 prenumeranter.

New York Times fullständiga bokslutskommuniké släpps den 6 februari. Aktien stiger 2,5 procent i den tidiga tisdagshandeln. Börsvärdet på det anrika bolaget med rötter från 1851 är motsvarande 50 miljarder kronor. Det är ungefär i linje med vad den svenska livekasinoleverantören Evolution Gamings börsvärde ligger på.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer