ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Regeringen vill få bukt med för aggressiv spelreklam

  • ”Vi menar allvar. Regeringen är redo att agera för att få bort den aggressiva spelreklamen om inte branschen själva hittar en lösning", säger Ardalan Shekarabi i ett pressmeddelande.

Civilminister Ardalan Shekarabi bjuder in samtliga licensinnehavare på den svenska spelmarknaden för att få svar på hur spelreklamen kan leva upp till kravet om måttfullhet. Mötet kommer äga rum den 14 februari. 

Det var vid årsskiftet som den nya spellagen trädde i kraft och hittills har totalt 69 bolag fått licens. I den nya lagen krävs dock att måttfullhet ska iakttas vi reklam för spel. 

"Trots den nya lagen och kravet på måttfullhet i marknadsföringen utsätts konsumenter fortsatt för aggressiv spelreklam", heter det i pressmeddelandet.  

Som en konsekvens av detta bjuder Ardalan Shekarabi nu in samtliga licensinnehavare. 

"Nu vill jag träffa berörda aktörer och föra en rak diskussion för att komma till rätta med det här problemet. Vi menar allvar. Regeringen är redo att agera för att få bort den aggressiva spelreklamen om inte branschen själva hittar en lösning", säger Ardalan Shekarabi i ett pressmeddelande. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer