Ta del SPPs fem steg för att lyckas med pensionspusslet
Enligt Anna Svedman, chef för internationell affär på SPP, kan det kännas svårt att få kontroll över alla parametrar kopplade till en utlandsutsändning. Allt ifrån regelverksanpassning och administration, till uppdateringar av pensionspolicyer och tydlig kommunikation med den utsända, ska vara på plats och löpande uppdateras.
– Annars riskerar företaget att hamna i fallgropar som över tid kan leda till oväntade kostnader och onödigt krångel, betonar hon.
Ta fram en pensionsplan för utlandsanställda
En fallgrop som Anna Svedman lyfter är att arbetsgivare helt missar att teckna en pensionsplan för den utlandsutsända. Detta kan exempelvis vara en konsekvens av att arbetsgivaren missat pensionsbetalningar för den utsända där kollektivavtal och andra försäkringslösningar fortsatt ska gälla i Sverige.
– Om så är fallet kan arbetsgivaren bli skyldig till återbetalning för den utsändas utevarande pensionsbetalningar i efterhand. Vid de fall då arbetsgivaren missar att teckna en pensionsplan för den anställda faller automatiskt även sjukförsäkringen bort, vilket kan leda till svåra konsekvenser, varnar Svedman.

Anna Svedman menar att det finns flera enkla steg för att lyckas med pensionspusslet för internationell personal.
– Börja med att identifiera vilka försäkringar som ska vara på plats innan ett utlandsuppdrag inleds. Utifrån regelverk och företagets egen pensionspolicy kan du ta fram en pensionsplan och upprätta ett upplägg för övriga försäkringar såsom sjukvårdsförsäkring och andra riskförmåner, säger hon och fortsätter:
– Det viktigaste att få med i er uppdaterade pensionspolicy för utlandsutsända är kompensation för förlust av hemlandets pension och tydliga ramverk för sjukersättning och övriga riskförmåner.
Pensionskonsult kan hjälpa till
Ett annat steg är att ta hjälp av oberoende pensionskonsulter för att hitta rätt i djungeln av processer och regelverk.
– Med hjälp av oberoende pensionskonsulter som är specialiserade på frågor rörande internationell personal kan du underlätta administrationsbördan för ditt företag, och undvika fel som leder till onödiga kostnader och krångel.