ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

E-handelsbolaget vinstvarnar – modesajt väntas göra förlust

  • Marcus Lindqvist, vd för Qliro. Foto: Jesper Frisk

E-handelsbolaget Nelly, ett dotterbolag till Qliro Group, väntas redovisa ett positivt rörelseresultat före avskrivningar för helåret men ett negativt under det fjärde kvartalet. Detta på grund av höga lagernivåer och ökade försäljningskostnader. 

Enligt ett pressmeddelande från Qliro Group har Nelly höga lagernivåer och har därför genomfört utförsäljningar samtidigt som försäljningskostnaderna ökat på vad som beskrivs som ”en vikande klädmarknad”. 

”Modemarknaden har varit vikande vilket lett till hög kampanjaktivitet från många aktörer. För att hantera höga lagernivåer har vi genomfört utförsäljningar vilket påverkat produkt-marginalen negativt. Dessutom har vi haft ökade försäljningskostnader. Nelly har en stark position inom sin nisch av mode och vi arbetar efter en tydlig plan för att återställa lönsamheten”, säger Marcus Lindqvist tillförordnad vd på Nelly och vd på Qliro Group, i en kommentar. 

I slutet av oktober meddelade Qliro Group att bolaget inleder processen för att notera dotterbolaget Qliro AB, som är ett kreditmarknadsbolag, på Stockholmsbörsen. 

”Som tidigare kommunicerats påverkas Qliro Groups resultat för fjärde kvartalet även av ökade kostnader för att göra Qliro AB redo att börsnoteras under första halvåret 2020”, skriver Qliro Group i tisdagens pressmeddelande. 

Qliro Group ville på tisdagskvällen inte ge ytterligare kommentarer kring vad som ligger bakom de ökade försäljningskostnaderna eller hur planen för att återställa Nellys lönsamhet ser ut.

”Jag kan inte kommentera mer än det som står där. Det har varit en svag marknad. Hög kampanjaktivitet bland alla aktörer och det har lett till ökade försäljningskostnader för Nelly”, säger Niclas Lilja, ir-chef på Qliro Group, till Di och uppger att bolaget avvaktar med ytterligare kommentarer tills Qliro Group skickar ut sin fullständiga rapport för det fjärde kvartalet. 

Enligt Qliro Groups ir-sida väntas bokslutskommunikén för 2019 publiceras den 5 februari 2020. 

Under de första nio månaderna 2019 omsatte Qliro Group 1.988 miljoner kronor och levererade ett rörelseresultat före av- och nedskrivningar på 23,2 Mkr. För Nelly uppgick motsvarande siffror till 1.057 Mkr respektive 26,4 Mkr. 

Även i rapporten för det tredje kvartalet 2019 flaggade Nelly för en generellt svag marknad med hög kampanjaktivitet. Nellys produktmarginal landade på 47 procent vilket var en minskning från 51 procent under samma kvartal 2018. 

”Produktmarginalen hämmades av att den svaga svenska kronan påverkade inköpskostnaderna, samt av utförsäljningar av varor inköpta under tidigare kvartal”, skrev bolaget i rapporten. 

Qliro Groups aktie har backat med 8 procent under 2019. Enligt ägardatatjänsten Holdings är investmentbolaget Kinnevik Qliro Groups största ägare med motsvarande 27,5 procent av kapital och röster. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer