Powercells tidigare vd föreslås till Hexatronics styrelse

Per Wassén.
Per Wassén.Foto:Jesper Frisk

Powercells tidigare vd Per Wassén föreslås som ny ledamot i Hexatronics styrelse. Det framgår av valberedningens förslag, enligt kallelsen till Hexatronics årsstämma den 6 maj.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Michelin NordicAnnons

Sommardäck kan slitas i förväg – undvik onödiga kostnader

Kompromissa inte med kvaliteten när du köper nya sommardäck.

Billiga däck kan nämligen bli dyra i längden.

Här är några tips om hur man kan tänka.

Hållbart däck som håller länge 

Från och med 1 april är det fritt fram att byta till sommardäck. Om det är dags att köpa nya finns det starka argument för att du ska satsa på däck av hög kvalitet:

Ekonomin. Ett budgetdäck slits ofta snabbare vilket gör att kostnaden per mil i slutänden ofta blir högre. 

Miljön. Ett premiumdäck har ofta lägre rullmotstånd vilket minskar bränsleförbrukningen. 

Säkerheten. Ett bra däck har ofta kortare bromssträcka och minskar risken för bland annat vattenplaning.

27 procent lägre rullmotstånd

För den som behöver köpa nya sommardäck rekommenderas ett däck som har alla positiva egenskaper när det gäller säkerhet, väggrepp och hållbarhet. Ett exempel här är Michelin som nu lanserar däcket e.Primacy som har 27 procent lägre rullmotstånd än vissa konkurrenter, vilket gör det miljövänligare och mer ekonomiskt för sin ägare. Förklaringen är Energy AirShield Compund, ett super-lufttätt skikt med låg energiförlust. Det innebär exempelvis en minskad bensinförbrukning på 0,21 liter bränsle per 10 mil, eller 7 procents längre räckvidd för en batteridriven bil. Det ger ytterligare 30 kilometer i räckvidd för en elbil som har en beräknad räckvidd på 400 kilometer.

Lägg därtill att e.Primacy även ligger i toppskicket vad gäller livslängd. Ännu efter 3 000 mils körning på landsväg uppfyller däcket det europeiska R117-standardtestet för nya däck vid bromsning på våt vägbana.

Första klimatneutrala däcket

Michelin e.Primacy får inte bara stor uppmärksamhet för sin förmåga att minimera friktionen mellan däck och väg. Det är också världens första däck som är koldioxidneutralt vid inköpstillfället. Michelin e.Primacy har även en Miljövarudeklaration (EPD) vilket innebär att en livscykelanalys införlivats i tillverkningen för att minimera påverkan på miljön.

Hållbart däck som håller länge 

 

Mer från Michelin Nordic

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Michelin Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?