1515
Annons

Övervägande uppåt på Nordenbörserna – blankarfavoriten Pandora steg

De nordiska börserna handlades blandat på tisdagen inför onsdagens undertecknande av Fas ett-delen av handelsavtalet mellan Kina och USA. Samlingsindexet Vinx 30 avancerade med 0,1 procent till nivån 1.012. 

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Storskogen rasar under pågående kapitalmarknadsdag

Kurskollapsade förvärvskonglomeratet Storskogen rasar på börsen medan bolaget håller kapitalmarknadsdag. Fallet tilltar i eftermiddagshandeln.

Storskogen, som handlas långt under teckningskursen vid börsnoteringen, faller kraftigt på tisdagen och handlas för drygt 9 kronor. Under kapitalmarknadsdagen har bolaget lovat marknaden en rad besked kring strategiska prioriteringar i det utmanande marknadsläget.

I ett pressmeddelande inför kapitalmarknadsdagen meddelade förvärvskonglomeratet ett antal kortsiktiga prioriteringar för att hantera makromiljön. Bland annat avser bolaget dra ned på förvärvstakten, se över kostnaderna och fokusera på optimering av verksamheter. Utöver det utvärderar Storskogen eventuella avyttringar av bolag som underpresterar.

Fokus är fortsatt på kassaflödet och att behålla en stark balansräkning. Samtidigt har bolaget vd Daniel Kaplan gett besked om att det inte är aktuellt för Storskogen att återköpa aktier, trots kursutvecklingen, skriver Nyhetsbyrån Direkt.

Storskogen börsnoterades den 6 oktober 2021 med en introduktionskurs om 38,5 kronor. Med dagens nedgång har aktien tappat 76 procent av värdet sedan noteringen.

Texten uppdateras.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera