Oväntad minskning av bostadsköpen i USA i september
Antalet nya kontrakt om köp av befintliga bostäder i USA sjönk med 2,2 procent i september jämfört med föregående månad.
Hoppa till innehållet
Antalet nya kontrakt om köp av befintliga bostäder i USA sjönk med 2,2 procent i september jämfört med föregående månad.
Det går bra för Sveriges största restaurangkedja.
50 år efter starten i Sverige söker McDonald’s nya, hungriga franchisetagare.
– Det är första gången på länge som det är möjligt att bli franchisetagare. Nu söker vi driftiga personer som har drivit framgångsrik affärsverksamhet – gärna kvinnor, säger Fredrik Karlsson, Franchising Manager för McDonald’s i Sverige.
Extern länk: Så ansöker du om att bli franchisetagare på McDonald’s
McDonald’s restauranger i Sverige är som en stor familj. Merparten av etableringarna ägs av franchisetagare, framgångsrika både som egenföretagare och på att bidra lokalt som en del av Sverige. Sedan första restaurangen öppnade på Kungsgatan i Stockholm 1973 har mer än 220 000 medarbetare anställts, många av dem unga och ambitiösa på väg in i arbetslivet. Satsningen på ett väl sammansvetsat team av anställda har gjort McDonald’s till en av landets absolut största privata ungdomsarbetsgivare.
Nu växer antalet restauranger snabbt, både i form av etableringar på nya adresser för att säkra framtidens McDonald’s, och i form av återvinvesteringar i befintliga restauranger.
Därför behövs ett nytt inflöde av franchisetagare.
– Det har inte funnits så stora möjligheter på länge att bli franchisetagare för McDonald’s i Sverige, eftersom vi har haft som strategi att växa med våra duktigaste franchisetagare, säger Fredrik Karlsson från McDonald’s nyöppnade huvudkontor i attraktiva Waterfront Building i centrala Stockholm.
2016 hade McDonald’s 50 franchisetagare i Sverige. I dagsläget är siffran nere i 25. Samtidigt har man öppnat 23 nya restauranger under de senaste fyra åren. Målet är att varje ny franchisetagare inom en femårsperiod ska driva runt fem restauranger för att möjliggöra större investeringar – och både kunna säkerställa högre vinst och minimera riskerna vid ökad lokal konkurrens.
– Vi söker entreprenörer som tycker det är kul att driva och utveckla sin verksamhet. Tidigare erfarenhet av att driva framgångsrika företag eller erfarenhet inom restaurang eller hospitality kan såklart vara en fördel. Vi skriver 20-åriga avtal så det är viktigt att det känns rätt från vår sida, men även att den som söker har samlat information om vad franchisetagande innebär och att man är säker på att detta är någonting man vill göra under lång tid framöver.
Efter noggranna personlighets- och kompetenstester får sökande testa att jobba på McDonald’s under fem dagar innan processen fortsätter, förklarar Fredrik Karlsson. Är intresset fortfarande ömsesidigt går man vidare till nästa intervjufas och möte med ledningsgruppen och ägaren till Food Folk, som driver McDonald’s i Norden och även har ett 15-tal restauranger i egen regi.
– Innan man är redo att köpa sin första restaurang kryddar vi med mängder av kurser och en gedigen internutbildning, en process på 6-9 månader där man lär sig hur alla stationerna och de olika rollerna på restaurangen fungerar.
Ambitionen för McDonald’s är att öppna ytterligare 20 restauranger inom de kommande tre åren, från Skåne till Norrbotten. I bland annat södra Sverige blir det snart aktuellt för nya franchisetagare att ta över befintliga restauranger. Men trenden är just nu ännu tydligare längre norrut, där McDonald’s ser tecken på snabb expansion tack vare etableringen av ny grön industri.
– Under de senaste åren har vi haft möjligheter att öppna flera nya restauranger I Norrland, bland annat i Örnsköldsvik, Skellefteå och nu senast I Umeå. Under hösten öppnar vi ännu en restaurang I Skellefteå.
En del i restaurangkedjans nya strategi är en spetsigare satsning på McCafé. McDonald’s har jobbat länge med kaffe och investerar nu i högt tempo i McCaféer på sina restauranger. Tanken är att McDonalds’s ska vara ett självklart ställe att köpa sitt finkaffe på.
Samtidigt är man måna om att stå starka i sitt historiska dna som hamburgerrestaurang.
– Vi vill fortfarande vara ledande inom det segmentet, men kommer även växa inom bland annat kaffe, kycklingburgare och vegetarisk mat.
För några av franchisetagarna har företagandet blivit som en familjeidentitet. Föräldrar låter sina barn ta över driften av nya restauranger, och på så vis skapas en långsiktig verksamhet och investering där McDonald’s blir navet.
– Det är inte ovanligt att nästa generation får möjlighet att ta över. För dem har vi bland annat interna utbildningar. Samtidigt vill vi hela tiden spegla samhället vi lever i. Och i dagsläget har vi fler manliga än kvinnliga franchisetagare. Så vi vill gärna få in fler ansökningar från kvinnor som vill driva McDonald’s restauranger, avslutar Fredrik Karlsson.
Extern länk: Därför ska du bli franchisetagare för McDonald’s