Annons

Opus avnoteras från Stockholmsbörsen den 30 oktober

Bilbesiktningsbolaget Opus ansökan om avnotering från Nasdaq Stockholm har godkänts. Sista handelsdag på Stockholmsbörsen före avnotering blir fredag den 30 oktober. Det framgår av ett pressmeddelande. 

Innehåll från Sandbergs Lots & TransportAnnons

Så blev åkeriföretaget Sandbergs branschledande

Kim Arneving, arbetsledare, Micke Sandberg, verksamhetschef, och Lucas Sandberg, VD och fordonsansvarig, på Sandbergs Lots & Transport. Här håller de upp diplomet för Branschvinnare 2022.
Kim Arneving, arbetsledare, Micke Sandberg, verksamhetschef, och Lucas Sandberg, VD och fordonsansvarig, på Sandbergs Lots & Transport. Här håller de upp diplomet för Branschvinnare 2022.

Åkeriföretaget Sandbergs Lots & Transport satsade på 100 procent nyttjandegrad på sina fordon och punktlig leverans.

Det ledde till att resultatet sköt i höjden – och företaget plockade hem två fina utmärkelser.

– Nu ska vi locka till oss nya kunder i Stockholm och Mälardalen, säger Micke Sandberg, verksamhetschef på företaget.

Familjeföretaget Sandbergs Lots & Transport är ett åkeriföretag med sin bas i Norrtälje. Verksamheten är fokuserad på fasta uppdrag åt livsmedels- och restaurangbranschen, till olika städer i Norrland.

Företaget har de senaste åren växt väldigt snabbt. 2021 utsågs man av affärstidningen Dagens Industri till Gasellföretag. För det krävs att man bland annat har en nettoomsättning som överstiger 10 miljoner kronor, minst har tio anställda och dessutom minst har fördubblat sin omsättning under en fyraårsperiod.

2022 fick man en dessutom utmärkelsen Branschvinnare. Det ges till företag som överträffar den egna branschens utveckling i såväl omsättning som resultat, och det delas ut av Branschvinnare i Sverige AB i samarbete med Largest Companies och Trust Magazine.

– Vår omsättning ökade med 60 procent, medan den för branschen som helhet sjönk med sju procent. Vårt resultat förbättrades också, med hela 125 procent, medan snittet för branschen var minus 33 procent, säger Micke Sandberg.

Sandbergs lastar fler pallar

En förklaring till framgången har varit att alltid köra ekipagen i princip helt fulla. Det lyckas man med genom att utnyttja utrymmet ovanför lastpallarna. Genom balkar på väggarna i ekipagen kan man lasta pallar i flera våningar utan att de står på varandra.

– Vi lastar mellan 96 och 100 pall på varje ekipage. Istället för 48 som andra i branschen gör, säger Micke Sandberg.

Sandbergs Lots & Transport kör från Bålsta utanför Stockholm till Luleå, Umeå, Skellefteå och Sundsvall med totalt 32 fasta avgångar i veckan. Några transporter utgår från Jordbro. Dessutom kör man från Norrköping till Umeå ytterligare fem gånger i veckan.

Dessa fasta uppdrag, som upptar 90 procent av verksamheten, sker genom Kyl och Frysexpressen Nord, och bland kunderna finns dagligvarujättar som COOP och Dagab, men också restaurang- och storköksspecialisten Martin & Servera.

Sandbergs fordon kör dygnet runt

Transporterna till Norrland sker i huvudsak nattetid. På dagen används ekipagen för leveranser i Stockholm och området kring Mälardalen.

– Våra fordon står i princip aldrig stilla. Vi har en nyttjandegrad på närmare 100 procent, säger Micke Sandberg.

I dagsläget har man 15 ekipage, men ytterligare sex ska snart levereras. Några av dem ersätter äldre fordon, medan andra blir ett tillskott.

Verksamheten ökar ständigt. Nu satsar man på att locka nya kunder i huvudstaden och i Mälardalsregionen.

– Vi är duktiga på det vi gör. Våra kunder vet att det fungerar bra med oss. Vi kommer i tid och vi gör det som vi lovat, avslutar Micke Sandberg.

För kontakt, besök oss på Facebook på Sandbergs-lots-transport-AB 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sandbergs Lots & Transport och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera