1515
Annons

Optionslösen i USA i dag – kan påverka börserna

Foto:Mary Altaffer

På fredagen går optioner motsvarande 20.000 miljarder kronor till lösen på den amerikanska marknaden vilket kan påverka börshandeln. En spekulation är att optionshandeln hållit sommarens börser uppe men att det kan ta slut i dag, rapporterar Bloomberg.

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Ny nedgång på Wall Street som stängde på dagslägsta

USA-börserna avslutade börsveckan i moll och föll tydligt mot slutet av fredagen. Bland enskilda bolag placerade sig kryssningsbolag högt upp på förlorarlistan med tvåsiffriga nedgångar. 

När fredagens handel summerades var S&P 500 ned 1,5 procent medan Dow Jones tappade 1,7 procent och tekniktunga Nasdaq 1,5 procent efter att ha tagit ett snabbt kliv nedåt i den avslutande handeln. 

Flera Fed-toppar har under veckan kommit med hökaktiga uttalanden och enligt Bloomberg är allt fler investerare oroliga för att centralbankerna kommer gå för långt i sin iver att få ned den skyhöga inflationen. 

”Investerare bör inte fråga sig om Fed kommer vända utan snarare hur långt in i recessionen vi är innan de till slut agerar”, säger Sean Sun, förvaltare på Thornberg Investment Management, till Bloomberg. 

Kryssningsbolaget Carnival redovisade en justerad nettoförlust på 688 miljoner dollar vilket var klart sämre än väntande minus 363,4 miljoner dollar enligt Boombergs sammanställning. Rapporten mottogs med förskräckelse på Wall Street där aktien rasade 23,3 procent och drog även med sig sektorkollegorna Norwegian Cruise Line och Royal Caribbean som rasade 18,1 respektive 13,1 procent. 

Sportmodebolaget Nike meddelade i samband med torsdagens kvartalsrapport att varulagret steg med 44 procent under det senaste kvartalet och att man avser att ha flera reor innan julhandeln. Aktien rasade 12,8 procent. 

Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har gett grönt ljust till läkemedelsbolaget Amylyx Pharmaceuticals nya ALS-läkemedel. Aktien föll dock 6,7 procent vilket enligt Bloomberg beror på att prislappen för den nya behandlingen väcker frågetecken kring betalningsviljan. 

Raymond James har återupptagit bevakning av mjukvarujätten Microsoft med rekommendationen outperform. Det rapporterar CNBC. Aktien tappade 1,9 procent. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera