ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Onlineboom för Walmart – men lönsamheten räcker inte, enligt vd

  • Foto: Patrick T. Fallon

Trots en 40-procentig ökning av onlineförsäljningen under 2018 är Walmarts vd Doug McMillon inte nöjd – och lönsamheten på online måste förbättras, säger han på rapportpresentationen efter bokslutet som lämnades på tisdagen. 

I det pågående kriget med Amazon om den amerikanska e-handelsmarknaden ökar Walmart sin försäljning kraftigt, men lönsamheten lämnar en del att önska.  En nyckel för att öka marginalerna är enligt McMillon att boosta försäljningen av varor för hemmet samt kläder. Men det handlar också om att skapa en varumix som ger kunderna anledning att återkomma, gång på gång.

Att skapa större lönsamhet är dock inte gjort i en handvändning, understryker Walmart, enligt Markets Insider.

”Som vi guidade i oktober så förväntar vi oss att förlusterna kopplat till e-handel kommer att öka under det kommande året, beroende på investeringar i infrastruktur och anställningar, bland annat”, säger bolagets finanschef Brett Biggs vid presentationen.

Under 2018 passerade Walmart Apple och tog positionen som den tredje största e-handlaren i USA, bakom Amazon och Ebay.

Med cirka 90 minuter kvar av handelsdagen på Wall Street är Walmarts aktie upp 3,3 procent.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies