1515
Annons

Obligationsinnehavare har inte fått betalt av Evergrande på måndagen

Den krisande fastighetsutvecklaren Evergrande dollarobligationshållare har inte fått de kupongbetalningar som skulle betalats på måndagen. Det rapporterar Bloomberg News.

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.    

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer   

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Evergrande betalade inte lån – tvingas lämna över huvudkontor

Det skuldkrisande kinesiska jättebolaget Evergrande, som ägnar sig åt fastighetsutveckling, har tvingats lämna över sitt eget huvudkontor China Evergrande Centre till en långivare efter att detta pantsatts mot lån vars betalningar förfallit.

Foto:Vincent Yu

Det rapporterar Financial Times med hänvisning till källor.

Evergrande har vid två tillfällen misslyckats med att sälja byggnaden innehållande dess huvudkontor sedan bolaget misslyckades med att fullfölja betalning mot långivaren, vilket föranlett långivarens övertagande, enligt tidningens källor.

Vem som är långivaren är inte bekräftat, men tidigare i veckan ska denne ha utsett en förvaltare för att ta över fastigheten via tvångsförsäljning, skriver Financial Times. Byggnaden, en 26 våningar hög skyskrapa i Hongkong, har ett värde på 1,2 miljarder dollar.

Evergrande hamnade i trångmål i september 2021, när en plötslig konkurs hotade verksamheten på grund av bristande likviditet i Kinas fastighetssektor, vilket ledde till en rekonstruktion. Bolaget hade då skulder på motsvarande 300 miljarder dollar. I januari meddelades bolagets kreditorer att en preliminär plan för att avsluta rekonstruktionen av bolaget skulle presenteras i juli. Någon sådan plan har dock ännu inte offentliggjorts.

Det är inte heller första gången Evergrandes tillgångar närmar sig tvångsförsäljning. Den amerikanska kapitalförvaltaren Oaktree Capital tog tidigare i år över två tillgångar efter att lån förfallit.

Fastighetsutvecklarens aktie har varit handelsstoppad sedan i mars. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera