1515
Annons

Noteringssuccén vände ned efter galen kursrusning på 1.200 procent

Foto:RICHARD DREW

Teknikbolaget Checkin.com rusade på nytt i onsdagens börsöppning och var under en period upp med över 1.000 procent från noteringen för två veckor sedan. Sedan vände dock aktien tvärt ned och stängde på tvåsiffrigt minus.

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Wall Street stängde kring nollan – kryssningsbolag och Tesla bland vinnarna

Efter en munter inledning vände USA-börserna nedåt under tisdagskvällen för att avsluta dagen kring nollan. Rätan på den amerikanska tioåringen fortsatte uppåt och närmar sig nu 4 procent. 

Tisdagen såg initialt ut att bli en munter historia på Wall Street där breda S&P 500 som mest var upp 1,7 procent i den inledande handeln. Glädje kom dock snabbt av sig och när dagens handel summerades var S&P 500 ned 0,2 procent, vilket var sjätte dagen i rad med röda siffror, medan Dow Jones tappade 0,4 procent och tekniktunga Nasdaq gick mot strömmen och steg 0,3 procent. 

Räntan på den amerikanska tioåringen steg med 7 punkter till 3,98 procent. 

”Vi är fortsatt oroade för att Fed kommer ta i för mycket och knuffa in ekonomin i en recession”, säger Art Hogan, marknadsstrateg på B. Riley Financial, till CNBC.  

På bolagsnivå hade kryssningsbolag gott om ånga i maskinen och Royal Caribbean steg 3,9 procent, Norwegian Cruise Line 3,7 procent och Carnival 3,5 procent.

Bland övriga bolag steg elbilstillverkaren Tesla 2,5 procent medan Volvo Cars-delägda Polestar tappade 2,5 procent och teknikjätten Apple steg 0,7 procent. 

Cantor Fitzgerald har inlett bevakning av Lucid Group med rekommendationen övervikt. Aktien steg 2,5 procent. 

Den kinesiska elbilstillverkaren Li Auto sjönk 2,5 procent efter att bolaget sänkt sin prognos över antalet levererade fordon under det tredje kvartalet med 2.500 bilar. Enligt bolaget beror sänkningen på utmaningar i leveranskedjan

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera