Annons

Norwegian säljer allt i nischbanken – Sampo och Nordic Capital går in

Norwegians tillförordnade vd Geir Karlsen
Norwegians tillförordnade vd Geir KarlsenFoto:Heiko Junge

Norwegian har tecknat ett avtal om att sälja hela sitt innehav värt 2,2 miljarder norska kronor, motsvarande 17,5 procent av kapitalet, i Norwegian Finans till Sampo och Nordic Capital.

Innehåll från TCO CertifiedAnnons

Rekordstort intresse för mer hållbara IT-produkter

Intresset för mer hållbara IT-produkter har ökat enormt under det senaste året. Allt fler varumärken vill erbjuda hållbarhetscertifierade produkter enligt kraven i TCO Certified, och allt fler organisationer efterfrågar mer hållbara datorer och smartphones.

TCO Certified är den världsledande hållbarhetscertifieringen för IT-produkter, som omfattar 12 olika produktkategorier. Tusentals IT-produkter från kända varumärken är redan certifierade, och under förra året certifierades fler produkter än tidigare år. Detta trots att de omfattade kraven i TCO Certified skärptes nyligen, vilket görs vart tredje år. I Product Finder finns nu cirka 4 000 certifierade produktmodeller.

– Det är fantastiskt att se att fler varumärken vill ta ansvar och följer med oss på resan mot att alla IT-produkter ska ha en hållbar livscykel. Med större utbud av certifierade produkter blir det enklare för organisationer att göra hållbara inköp, vilket vi också märker att allt fler vill göra, säger Sören Enholm, vd på TCO Development, organisationen bakom TCO Certified.

Att hantera hållbarhetsrisker vid IT-inköp är en utmaning för många organisationer, samtidigt är fler medvetna om de vinster som hållbara och cirkulära IT-upphandlingar kan ge. 

– Att använda TCO Certified som ett verktyg i upphandlingsprocessen underlättar att ställa relevanta hållbarhetskrav som täcker både miljömässiga och sociala aspekter. Oberoende verifiering av att kraven uppfylls ingår även. Nyligen har vi tagit fram en steg-för-steg-guide som ger översikt och erbjuder praktiska tips för att lyckas, säger Sören Enholm.

– När organisationer i allt högre utsträckning efterfrågar mer hållbara IT-produkter driver det på engagemanget hos varumärkena och utbudet ökar. En produktkategori som nyligen fått ett ökat intresse är smartphones, vilket är glädjande då den har stor potential ur ett hållbarhetsperspektiv. Bara att använda din smartphone ett år längre ger betydande vinster, avslutar Sören Enholm.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med TCO Certified och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera