1515
Annons

Northzone miljardsäljer i norskt inlärningsbolag till Softbank

Det svenska riskkapitalbolaget Northzone har sålt sitt återstående innehav i norska Kahoot, som utvecklar en spelapp för frågespel med fokus på lärande.

Köpare: japanska jättefonden Softbank, nybliven storägare i kursraketen Sinch.

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.     

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer    

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Philip Morris förlänger Swedish Match-budet – igen

Foto:Anna Bredberg

Philip Morris förlänger acceptfristen i budet på tobaksbolaget Swedish Match ytterligare en gång. Slutdatum är nu satt till den 4 november, enligt ett pressmeddelande.

Philip Morris kom med budet på Swedish Match den 11 maj. Den 29 juni inleddes acceptperioden vilken inledningsvis var tänkt att avslutas den 30 september. I augusti förlängdes den till den 21 oktober, men nu skjuts slutdatum alltså fram ytterligare till den 4 november.

Philip Morris saknar fortfarande ett konkurrensgodkännande från EU-kommissionen för att kunna genomföra affären. Bolaget gör bedömningen att EU-kommissionen inte hade hunnit klart med sin granskning av transaktionen före den 21 oktober, vilket gör att acceptperioden förlängs.

Tidigare under tisdagen rapporterade dock nyhetsbyrån Reuters, med hänvisning till personer med insyn, att Philip Morris kommer att få grönt ljus från EU.

”Vi anser att vårt erbjudande fortfarande är mycket attraktivt – särskilt med tanke på rådande marknadsförhållanden. Vi ser fram emot att slutföra transaktionen, samtidigt som vi fortsätter arbeta aktivt med våra strategiska alternativ till Swedish Match, för det fall erbjudandet i slutändan inte skulle vara framgångsrikt”, säger Philip Morris vd Jacek Olczak i en kommentar.

Philip Morris bud är på 106 kronor per aktie i Swedish Match. På tisdagen stängde aktien på 109,45 kronor.

Affären är villkorad en acceptgrad på över 90 procent av aktierna. I början av september kom det rapporter om att Philip Morris uppges överväga att sänka acceptnivån för sitt bud, men än så länge har det inte kommit några officiella besked att amerikanerna är villiga att frånträda kravet på att nå minst 90 procent av aktierna.

I en intervju med Bloomberg News nyligen sa Philip Morris vd Jacek Olczak att en höjning av budet och/eller en sänkning av acceptansgraden inte är utesluten.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera