Annons

Norge rödlistar fler svenska regioner

Foto:Grøtt, Vegard Wivestad

Norrmän avråds från alla icke nödvändiga resor till Blekinge och Södermanland i Sverige. De nya reserestriktionerna träder i kraft vid midnatt på lördag. Det innebär också att de som reser till Norge från dessa platser måste sitta i karantän i tio dagar.

Innehåll från AtoB@C ShippingAnnons

Laddhybrider hjälper AtoB@C Shipping att ställa om

Efterfrågan på gröna och hållbara lösningar ökar inom alla branscher och transporter till havs är inget undantag. Allt fler ställer krav på grönare transporter med lägre utsläpp, och omställningen från fossila bränslen innebär en stor utmaning för den globala sjöfarten. Därför har rederiet AtoB@C Shipping beställt tolv nya toppmoderna bulkfartyg med laddhybrid-drift till sin flotta, med målet att kraftigt reducera sina CO2-utsläpp. 

Frida Rowland är Corporate Business Development Director på AtoB@C Shipping. Hon berättar att syftet bakom den omfattande investeringen är att både möta kundernas krav och att framtidssäkra sin verksamhet ur ett miljöperspektiv. Fartygen beräknas minska CO2-utsläpp med nästan 50 procent per ton lastenhet, jämfört med konventionella fartyg.

– Vi är en ledande aktör vad gäller att utveckla hållbara fraktlösningar till sjöss och tycker att det är positivt att kunna gå före i klimatomställningen. 50 procent är en enorm minskning som möjliggör för oss att även i framtiden kunna erbjuda våra kunder klimatvänligare logistiklösningar. Dessutom gör det oss bättre positionerade att möta eventuellt kommande nya regelverk kring sjöfartens utsläpp. 

Mest effektiva i sin klass i världen

Laddhybridfartygen är skräddarsydda för AtoB@C Shippings behov och marknadsledande både vad gäller lastkapacitet, teknik och innovation. De är utrustade med både batteriteknik och landströmsanslutning, vilket i förlängningen betyder utsläppsfria – och bullerfria – hamnbesök. Dessutom kan de drivas med förnybara bränslen. 

– Under designprocessen har vi ägnat särskild uppmärksamhet åt energieffektivitet och lastutrymmenas utformning. Fartygen är designade med bryggan i fören för att enklare kunna transportera långa föremål. De nya fartygen är bland de mest effektiva i sin klass i världen, berättar Frida Rowland.

Ska vara koldioxidfria till 2050

Initialt beställde AtoB@C Shipping enbart sju fartyg, en beställning som i augusti i år kom att kompletteras med ytterligare fem fartyg. De tre första av de nya fartygen håller redan på att byggas och planerad leverans av det första fartyget är tredje kvartalet 2023. Planerad leverans av det sista fartyget är det andra kvartalet 2026. 

– Vi vill påskynda tillväxt, lönsamhet och kapitalavkastning och samtidigt gå i bräschen för hållbarhet inom redarnäringen. Vi arbetar för att vara koldioxidfria till år 2050 och de nya fartygen är en viktig del i den målsättningen, såväl som i vårt övergripande ESG-arbete.

Just ESG-satsningar är något AtoB@C Shipping tar på största allvar, inte minst sedan rederiet presenterade sina första ESG-mål i slutet av 2021. Att reducera klimatavtryck har dock varit en central del av AtoB@C Shippings verksamhet i många år. 

– Sedan 2018 har vi presenterat våra framsteg inom hållbarhet öppet, men nu har vi formaliserat dem i våra ESG-mål. Målen redogör för hur vi även i framtiden avser utmärka oss som pionjärer inom hållbarhet, tekniska lösningar och förstklassig service, längs hela kedjan. Det är något vi är stolta över, avslutar Frida Rowland. 

Om AtoB@C Shipping

AtoB@C Shipping är specialister på transport av industriprodukter, projektfrakter och råvaror från Skandinavien till Storbritannien och Centraleuropa. AtoB@C Shipping har för närvarande en flotta på cirka 30 väl underhållna och isklassade torrlastfartyg i segmentet 3 000–6 000 dwt. AtoB@C Shipping är ett dotterbolag till ESL Shipping, det ledande rederiet för torr bulklast i Östersjöområdet.

Läs mer på: www.atobatc.se/ 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AtoB@C Shipping och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera