1515
Annons

Netflix överraskar positivt – fick oväntat många kunder

Foto:Gabby Jones

Netflix resultat per aktie i tredje kvartalet kom in på 1,47 dollar, att jämföra med väntade 1,04 dollar enligt Refinitiv. Omsättningen i kvartalet blev något högre än förväntat, 5,3 miljarder mot prognosen på 5,2 miljarder, men framför allt ökade användartillväxten mer än väntat.

Logga in gratis och ta del av Marknadsnytt

Artikeln är en del av vår exklusiva nyhetstjänst Marknadsnytt. Du får enkelt tillgång genom att skapa ett kostnadsfritt konto.

Skapa konto

Har du redan ett konto eller en prenumeration?Logga in


Med Di-konto får du tillgång till:

  • Marknadnytt - Allt som händer på marknaderna, när det händer
  • Nyhetsbrev - Nyheter och beslutsunderlag direkt i din inkorg
  • Bevakningar - Affärkritiska uppdateringar inom dina intresseområden
Innehåll från Praktikertjänst Försäkring ABAnnons

Skräddarsydda försäkringar ger mer tid för vård

Carin Wibäck, verksamhetsansvarig på Tandläkarna Wibäck i Åhus.
Michael Ringdahl, vd på Praktikertjänst Försäkring AB.
Carin Wibäck, verksamhetsansvarig på Tandläkarna Wibäck i Åhus. Michael Ringdahl, vd på Praktikertjänst Försäkring AB.

Det privata vårdbolaget Praktikertjänst stöttar sina delägare som alla är verksamma vårdutövare så att de kan fokusera på att ge vård. En viktig del är att erbjuda skräddarsydda försäkringar anpassade efter branschen. 

Det är alltid viktigt att vara rätt försäkrad, i vården är det extra viktigt eftersom det vid olycka eller sjukdom finns risk för både ekonomiska och hälsomässiga kostnader. Utifrån det behovet gjorde Praktikertjänst ett kartläggningsarbete som visade att deras vårdutövare var försäkrade genom olika bolag. Inget aktivt jämförelse- eller skadeförebyggande arbete ägde rum, vilket var både dyrt och opraktiskt. För att få kontroll över koncernens försäkringar och risker grundades Praktikertjänst Försäkring AB, som sedan 2007 har erbjudit sina delägare individuellt anpassade försäkringar optimerat för vårdföretag. Carin Wibäck, leg. tandläkare och verksamhetsansvarig på Tandläkarna Wibäck i Åhus, är en av bolagets försäkringstagare. 

– Jag är tandläkare och mitt fokus ligger på mina patienter. Om det händer något oförutsett vill jag få snabb och effektiv hjälp så att jag kan fortsätta arbeta, säger hon. 

Komplett försäkringsskydd

Ett bra skyddsnät är viktigt för Carin Wibäck. Det handlar både om de lagstadgade försäkringarna för tandläkare samt vid egen sjukdom eller oförutsedda händelser. 

– Vid till exempel en vattenskada, där man kan behöva stänga ned mottagningen och sanera, kan vi varken hjälpa våra patienter eller få in pengar i verksamheten. Därför är det viktigt att ha ett försäkringsbolag som förstår vår situation, säger hon. 

Michael Ringdahl, vd på Praktikertjänst Försäkring AB, menar att deras viktigaste uppgift är att ha rätt försäkringar och villkor på plats samt vara uppdaterade på regler och bestämmelser.  

– En delägare ska inte behöva leta efter nödvändiga försäkringar och sätta sig in i snåriga detaljer. Vi erbjuder rätt försäkringar från start så att våra delägare kan känna sig trygga med att villkoren är breda och verksamhetsanpassade. Vi ser hur väl vår försäkringsportfölj står sig trots en hårdnande marknad. Samtliga försäkringar har grundligt analyserats utifrån ett helhetsperspektiv och placerats där de bäst hör hemma. Avstämning sker löpande i samarbete med Sveriges största och ledande oberoende försäkringsrådgivare, säger han.

Långsiktigt och hållbart riskhanteringsprogram

Det unika i programmet är kontinuiteten av långsiktighet, uthållighet och uppföljning samt det systematiska skadeförebyggande arbetet. Det innebär bland annat riskbesiktning på plats, för de största riskerna, som leder till rekommendationer och åtgärdsplaner. Även kontinuerliga utbildnings- och informationsinsatser ges ut till organisationen. 

– I det skadeförebyggande arbetet tar vi också fram kris- och beredskapsplaner, eftersom det är lätt att bli ställd i en akut situation. Vi har även en fullgod skadehantering, flera samarbetspartners och en intern krisgrupp som samspelar vid större skador, säger Michael Ringdahl.

Över tid har de sett en reducerad risknivå, vikande skadetrend och minskade kostnader.   

– Även om vi känner oss nöjda med vår nuvarande situation, gäller det att fortsätta vara lyhörd och nyfiken. Inte sitta still i båten utan ständigt förbättra det skadeförebyggande arbetet och koncernens försäkringsprogram, avslutar Michael Ringdahl. 

Fakta: 

Praktikertjänst har funnits i drygt 60 år och är Sveriges största vårdgivare inom privat tandvård och hälso- och sjukvård. Bolaget erbjuder det mest kompletta och konkurrenskraftiga försäkringsskyddet på vårdmarknaden. Försäkringarna ger trygghet, flexibilitet och kompletterar det individuella försäkringsbehovet.

Mer information finns på:

www.praktikertjanstforsakring.se 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Praktikertjänst Försäkring AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?