ANNONS:
Till Di.se

Dyrköpt seger för M i Stockholm – förbud rörande dieselbilar väntas

Maktskiftet i Stockholm blev en dyrköpt seger för Moderaterna och nu kan Miljöpartiet driva igenom flera av sina viktigaste vallöften. Redan om två år införs miljözoner där bilar med stora utsläpp förbjuds.

Efter fyra år med ett rödgrönrosa styre står det nu klart att alliansen och Miljöpartiet tar över makten i Stockholms stad. Detta sedan MP nobbat Socialdemokraternas senaste förhandlingsbud och istället gjort  upp med de borgerliga.

För alliansen - och framför allt Moderaterna - är priset skyhögt och Miljöpartiet har lyckats driva igenom flera av sina hjärtefrågor i förhandlingarna.

“Vi kommer att kunna driva igenom mycket av vårt valmanifest, samtidigt som vi kan säkerställa att Sverigedemokraterna inte ges inflytande i Stockholm”, säger Daniel Helldén, gruppledare för MP i Stockholms stad.

En stor framgång för MP är införandet av nya miljözoner. I ett första steg handlar det om Hornsgatan, som länge haft problem med dålig luft, där ett förbud mot äldre bilar med stora utsläpp införs från 2020.

Partierna är också överens om att utreda förutsättningarna en utsläppsfri innerstad till 2030.

“Det betyder ungefär elbilar och gasbilar”, säger Daniel Helldén.

Kravet på miljözoner har drivits hårt av MP men M har fram tills nu varit hårdnackade motståndare till dieselförbudet. Löftet till väljarna var att miljözonerna skulle stoppas och Anna König Jerlmyr, gruppledare för M, kan därför se fram emot en omfattande svekdebatt.

M gick också till val på löftet om en ny östlig förbindelse och Anna König Jerlmyr var själv ute och kampanjade för vägbygget ihop med Ulf Kristersson. Men i och med uppgörelsen med MP läggs nu planerna på is.

Alliansen och MP är även överens om att avveckla Bromma flygplats när avtalet löper ut 2038 och istället bygga bostäder på området.

Dessutom är de eniga om att stoppa två omstridda prestigebyggen i centrala Stockholm och lägga ned planerna på ett nytt Nobelcenter på Blasieholmen och en ny Apple-butik i Kungsträdgården.

När det gäller bostadsbyggandet har alliansen och MP satt upp målet att 10 000 nya bostäder ska byggas per år fram till 2025. En plan ska också tas fram för att däcka över motorleder och en utredning ska se över förutsättningarna att gräva ned Centralbron, något M drev på för i valrörelsen.

De fem partierna är också överens om att försöka få ned skatterna. 

”Om man ser till reformagendan så innehåller den en ambition om att skatten bör sänkas om den samhällsekonomiska utvecklingen möjliggör det”, säger Anna König Jerlmyr.

Att MP nu går ihop med alliansen är en stor besvikelse för Socialdemokraterna, som in i det sista försökte hålla fast vid det rödgröna samarbetet. 

Det rödgröna blev större än alliansen i valet, men lyckades inte få egen majoritet. Med den nya blågröna konstellationen kommer nu Stockholms stad att ha ett majoritetsstyre.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies