Micropos Medicals största ägare köper av näst största ägaren
Micropos Medical, med verksamhet inom strålbehandlingsområdet, har informerats om att styrelseordförande Ove Mattsson av Brohuvudet förvärvat 2,8 miljoner aktier bolaget.
Micropos Medical, med verksamhet inom strålbehandlingsområdet, har informerats om att styrelseordförande Ove Mattsson av Brohuvudet förvärvat 2,8 miljoner aktier bolaget.
Volvo Cars har öppnat ett nytt laddningscentrum i Torslanda.
Här utsätts bilarnas batterier för hårda tester – allt för att kundernas laddningsupplevelse ska bli så smidig, säker och snabb som möjligt.
Välkommen in i labbet.
Läs mer: Intervju med Johanna, laddningstrateg på Volvo.
I slutet av en lång korridor, i hjärtat av Volvo Cars i Torslanda, ligger företagets nya laddningscentrum. I avskilda kammare står testversioner av Volvos senaste elbilar. Här har Volvo Cars skapat sig optimala förutsättningar att testa och utmana bilarnas batterier, allt för att möjliggöra en smidig och snabb laddningsupplevelse för kunden.
Daniel Lundberg är Team Manager på Volvo Cars och en av hjärnorna bakom labbet.
– Tidigare tog vi våra bilar på kyl- eller värmeexpeditioner. Den gamla skolan. Nu kan vi återskapa de förutsättningarna här. På Volvo Cars släpper vi mjukvara kontinuerligt för att hela tiden förbättra laddningsupplevelsen för våra kunder. Den här labbmiljön gör det möjligt, berättar han.
Ett av rummen är optimerat för att utsätta batteriet för stora påfrestningar. Temperaturen kan snabbt justeras från minus 30 till plus 60 grader.
– Vi kontrollerar bland annat kylslingorna så batteriet inte blir för varmt. Vi håller koll på fläktarna och bilens styrsystem. Det är en utmärkt miljö för modellering och validering – och temperaturreglering av batterier, säger Daniel Lundberg.
Laddning av ett batteri går snabbare när det har rätt temperatur. Målet är att Volvokunden ska behöva tillbringa så lite tid som möjligt vid en laddstation.
– Våra bilar är fantastiska produkter som över tid bara blir bättre och bättre. Samarbetet med Google, där vi jobbar med prediktering av räckvidd och energiförbrukning, har gett oss mycket. Som förare får du idag förslag på optimala rutter och laddningsstationer på vägen – och vi kan adaptera batteritemperaturen för optimal laddhastighet, säger Adrian Thuresson, systemarkitekt på̊ Volvo Cars.
Johanna Trillkott är laddningsstrateg på Volvo Cars. Det är hon som stakar ut framtiden för laddningssystemen i Volvo Cars elbilar.
– Jag har aldrig hört om någon som bytt till elbil och ångrat sig, säger Johanna. Det är så mycket prat om laddning och räckvidd att många glömmer bort allt det positiva – du får en tyst bil som inte släpper ut avgaser. Och du gör något bra för miljön. Men man måste vara beredd att tänka annorlunda och skaffa sig en laddningsstrategi. För de allra flesta av våra svenska kunder är svaret att du laddar hemma med en laddbox.
Daniel Lundberg fyller i:
– Det finns mycket kvar att utveckla när det handlar om hur bilen integreras i kundens vardag. Och det har vi det här labbet till. Om fem år är det här troligtvis bara en mindre del av ett större laddningscentrum. Vill du vara där det händer i bilvärlden – är det här du ska vara.