1515
Annons

Medieuppgifter: Razzia mot SEB:s kontor i Tyskland

Foto:Janerik Henriksson/TT

Tyska polisen, skatteutredare och åklagare har genomfört en räd mot SEB:s huvudkontor i landet, skriver Handelsblatt. Enligt tidningen är utredningen kopplad till misstänkt skatteflykt.

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Kraftig uppgång på Wall Street – Netflix och Biogen rusade

USA-börserna rekylerade upp med kraft på onsdagen efter den senaste tidens nedgångar. Bland enskilda bolag rusade streamingbolaget Netflix och läkemedelsbolaget BIogen. 

Wall Street bjöd på muntra minder under onsdagen där uppgången tilltog under aftonen. När dagens handel summerades var breda S&P 500 upp 2 procent, efter att ha backat 6 dagar i rad, medan Dow Jones steg 1,9 procent och tekniktunga Nasdaq 2,1 procent. 

Efter att tillfälligt ha varit uppe på 4 procent har räntan på den amerikanska tioåringen fallit 24 punkter till 3,71 procent. 

Nedgången kommer i spåren av att Bank of England vid lunchtid meddelade att de kommer genomföra köp av statsobligationer med längre löptider för att återställa ordnade marknadsförhållanden vilket fick räntan på den brittiska 30-åringen att rasa med 106 punkter till 3,92 procent. 

Under natten till onsdagen meddelade svenska Bioarctic tillsammans med partnerbolaget Eisai och Biogen positiva studieresultat för läkemedelskandidaten lecanemab i fas 3-studie Clarity för behandling av Alzheimers sjukdom i tidigt skede. Biogen rusade med 39,5 procent. 

Atlantic Equities höjer sin rekommendation för streamingbolaget Netflix från neutral till övervikt med riktkursen 283 dollar. Höjning motiveras bland annat med Netflix planer på att lansera ett reklamfinansierat alternativ under de kommande månaderna. Atlantic Equities menar att detta kan vara mycket positivt för bolaget och inte reflekteras i de nuvarande estimaten, skriver CNBC. Aktien rusade 9,3 procent. 

Bloomberg rapporter att Apple inte planerar att skala upp produktionen av Iphone 14 då den förväntade höga efterfrågan uteblivit. Aktien backade 1,3 procent. 

Oljepriset fortsatte uppåt på onsdagen i spåren av sjunkande lager i USA och tilltagande oro över energisäkerheten i Europa efter det misstänkta sabotaget av Nord Stream. Bland oljebolaget steg Chevron 3,3 procent, Exxon Mobil 3,6 procent och Occidental Petroleum 4,9 procent. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera