1515
Annons

Lindab klår förväntningarna – höjer utdelningen rejält

Ola Ringdahl, vd för Lindab, gästar Di TV 08.05..
Ola Ringdahl, vd för Lindab, gästar Di TV 08.05..Foto:Emil Malmborg

Byggkomponentbolaget Lindab redovisar ett resultat före skatt på 239 miljoner kronor i det fjärde kvartalet 2020.

Infronts snittprognos för resultat före skatt uppgick till 208 miljoner.

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Rejält korrfel i Sectras rapport – aktien föll tungt

Foto:Jesper Frisk

Sectra-aktien föll kraftigt på fredagen efter att ha rättat bokslutsrapporten som släpptes tidigare i veckan. Den organiska tillväxten var inte ens hälften av vad man uppgav i rapporten, framkom i rättelsen.

Det Linköpingsbaserade medicinteknik- och it-säkerhetsföretaget Sectra har haft ett motigt börsår hittills i år och fram till den bokslutsrapport som släpptes i onsdags. Aktien hade backat nästan 22 procent fram till dess.

Rapporten fick dock fart på aktien. I den redovisades en klart starkare organisk tillväxt än vad marknaden synbarligen hade förväntat sig (några Infrontestimat sammanställs inte för bolaget). Omsättningen steg med hela 23,8 procent valutajusterat under kvartalet, som spänner över februari till april, enligt onsdagsbeskedet. Aktien lyfte med 7,4 procent, från 575 till 617 kronor.

Beskedet fick tummen upp även i analytikerled. På torsdagen höjde Danske Bank sin riktkurs för Sectra-aktien, som man har köpråd på, från 719 till 727 kronor. Carnegie, som har säljråd, såg sig också tvungen att justera upp sin värdering något och höjde riktkursen från 500 till 515 kronor enligt vad nyhetsbyrån PLX rapporterade på fredagsmorgonen.

Kort därpå, före fredagens börsöppning, släppte Sectra beskedet som fick aktien på fall: uppgifterna om den organiska tillväxten var fel. I stället för den 23,8-procentiga valutajusterade tillväxten handlade det om en omsättning som visserligen steg kraftigt, men med den klart mer beskedliga takten 10,4 procent – inte ens hälften av den i onsdags rapporterade takten, således.

Sectra-aktien föll 5,5 procent på fredagen, från torsdagens stängningskurs på 616 kronor till 582 kronor, och hörde till de sämsta storbolagsaktierna på en börs som samtidigt rörde sig sidledes. Kurstappet motsvarar ett 1,2 miljarder kronor lägre börsvärde.

Di har sökt bolaget för en kommentar.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera