Lidds vd om J&J-avtalet: ”En fjäder i hatten”

Forskningsbolaget Lidds vd Monica Wallter kallar bolagets avtal med Johnson & Johnson en ”fjäder i hatten”.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från HP DevelopmentAnnons

Skippa sladden – med HP

För mycket sladdar? Att ha ett gäng sladdar som ligger och skräpar någonstans hör inte till det ovanliga. Men vad händer om man tar bort sladden helt? Det tar HP Sverige just nu reda på med sitt senaste hållbarhetsprojekt. 

Säger någon HP visualiserar antagligen många de två bokstäverna på någon av sina teknikprylar, till exempel en laptop, en skrivare eller en datorskärm. Något man kanske inte är lika bekant med är hur de som ledande teknikföretag ligger i framkant när det gäller hållbarhet. Hållbarhet för planeten, för samhället och för människan. De jobbar aktivt med frågor för att minska sin klimatpåverkan men också för att skapa hållbara arbetsplatser för sin personal. 

Jenny Gustavsson, Produktchef Desktop & Display på HP Sverige driver i dag ett hållbarhetsprojekt som i längden kan minska vår miljöpåverkan markant; att ta bort sladden. 

– För varje datorskärm vi säljer medföljer en strömkabel, en HDMI-kabel, en usb- och displayportkabel. Vi insåg att vi kunde plocka bort alla dessa sladdar förutom strömkabeln då de flesta återanvänder sina sladdar. Det är i grunden en simpel handling men som i längden gör stor skillnad, säger Jenny Gustavsson. 

Säg hejdå till 44,5 ton sladdar per år i Sverige

Pilotstudien de just nu genomför är främst inriktad på företag som är i behov av datorskärmar. När ett företag beställer nya skärmar kan de välja om de vill skippa de tre sladdarna helt eller välja att lägga till någon av sladdarna efter behov. 

– Det är onödigt att få levererat till exempel 100 sladdar om du endast behöver 20 stycken. Nu behöver 80 sladdar inte ens tillverkas eller fraktas från våra fabriker, säger Jenny Gustavsson.  

I pågående studien har man plockat bort sladdarna från HP:s fem bästsäljare. Ifall de 2021 säljer i snitt lika många skärmar som de gjort föregående tre år sparar de in 44,5 ton sladdar, och det är endast i Sverige. 

– Det är en otrolig miljöbesparing, och då är detta endast för fem skärmar och i ett land. Tänk resultatet när vi erbjuder lösningen över hela världen och till alla våra 45 datorskärmar, säger Jenny Gustavsson. 

Strömkabeln då? 

Även för kabeln som fortfarande levereras har man tagit hållbara steg och i dag består sladden av PVC och halogenfri plast.

– Vad det är för material i sladden är något man inte tänkt på förut, på samma sätt som pratar om miljöfarlig plast i leksaker bör vi se över vilket material vi använder i vår teknik. Vi har sedan länge tagit bort PVC i datorerna, nu gör vi även det i strömsladden. Att byta till ett bättre material gör stor skillnad – speciellt när man är en sådan stor tillverkare som vi är. 

– I allmänhet märker vi av att våra kunder och framförallt den yngre generationen har blivit allt mer miljömedvetna och vi vill vara redo att möta deras krav. Vi har bland annat som mål att vid 2025 ska alla våra produkter innehålla minst 30 procent återvunnen plast. Sen har vi faktiskt redan i dag med våra certifieringar världens mest hållbara pc-portfölj, avslutar Jenny Gustavsson. 

HP:s hållbarhetsvision 

HP:s vision är att skapa teknik som gör livet bättre för alla, överallt – varje person, organisation och alla samhällen runt om i världen; Making HP the world's most sustainable and just technology company

Läs om deras hållbarhetsarbete här 

 

Mer från HP Development

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med HP Development och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?