ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Lätt bli blåst på Black Friday – tre av tio erbjudanden är bluff

  • Foto: TT

Mitt i årets mest intensiva shoppingmånad där Black Friday väntar runt hörnet fälls fyra bolag för vilseledande reklamkampanjer.

Som kund gäller det att se upp – tre av tio erbjudanden är nämligen bluff.

Reor och röda priser ska indikera att det är billigare än vanligt. Men företagen sviker konsumenterna genom att låtsas ha reor och sänkta priser, anser Konsumentombudsmannen (KO).

KO har den senaste tiden riktat kritik mot fyra bolag som anses ha vilselett sina konsumenter. Detta genom att ange ett alltför högt normalpris i strid mot marknadsföringslagen.

Det handlar om fyra välkända företag: Sportamore, Intersport, Ur & Penn samt Jollyroom, försäljare av barn- och babyartiklar på nätet.

Jollyroom döms även att betala en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner kronor. Företaget har marknadsfört varor som billigare när priset egentligen inte alls var sänkt, anser KO.

”Det är olagligt och oschysst, både mot konsumenterna och mot andra företag som följer reglerna”, säger Pär Magnusson, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.

Övriga tre bolag riskerar samtidigt böter på 1,5–2 miljoner kronor. Därtill får företagen inte använda sig av ”rea” på ett vilseledande sätt och påstå att priset är lägre när varorna inte är prissänkta, eller använda sig av ordet rea om inte försäljningen pågår under en begränsad tid.

Konsumentverket är den myndighet som ser över att företag följer marknadsföringslagen. David Ånesjö, jurist vid verket, berättar att bolagen vanligtvis åtgärdar de brister som påpekats, men att det inte alltid håller i sig.

Till branscherna som oftast granskas av myndigheten hör leksaksbranschen, barnprodukter, hemelektronik, sänghandel och sporthandel.

”Så här i reatider märker vi att vi får in ännu fler anmälningar. Vi tar gärna emot anmälningar och uppmanar konsumenter att höra av sig till oss”, säger David Ånesjö.

Hans råd till konsumenterna är att ta del av historisk prisstatistik genom att använda sig av prisjämförelseverktyg.

Under fjolårets Black friday smyghöjdes priserna med 22 procent, och närmare var fjärde reaprodukt var en så kallad bluffrea, enligt prisjämförelsesajten Pricerunner.

Problemen kvarstår även i år, visar sajtens senaste mätning. Inför årets Singles day- och Black friday-kampanjer smyghöjdes priserna med drygt 30 procent under hösten.

Det innebär att så många som tre av tio erbjudanden är bluffreor.

”De produkterna som reas ut nu har prishöjts med minst tio procent under hösten. Det kan till och med vara dyrare nu än för några månader sedan”, säger Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner.

I vissa fall sätts rabattsatsen utifrån tillverkarnas rekommenderade priser, i stället för butikernas ordinarie pris, som oftast är lägre.

”Butikerna vill att rabattsatsen ska se högre ut än vad den faktiskt är. Som konsument kan man inte lita på rabatterna”, säger Nicklas Storåkers.

Bluffreorna förekommer både på nätet och i fysiska butiker, fortsätter han.

”Det är samma problem oavsett var man handlar. De flesta butiker har både fysiska butiker och försäljning på nätet, och har oftast samma priser på båda ställena.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer