ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Lägre intäkter och större förlust för klädbolaget

  • Lexingtons vd Kristina Lindhe. Foto: Jack Mikrut

Kläd- och inredningsbolaget Lexington redovisade ett resultat efter skatt på minus 5,4 miljoner kronor under det första kvartalet vilket kan jämföras med minus 3,9 Mkr under samma period i fjol. 

På fredagen var det dags för Lexington att presentera sina siffror för det första kvartalet 2019. De totala intäkterna summerades till 64,7 Mkr vilket kan jämföras med 66,3 Mkr under samma period i fjol. I jämförbara butiker uppgick försäljningsutvecklingen till minus 4 procent. 

”Den positiva utvecklingen inom viktiga strategiska områden fortsätter, men totalt sett hamnar försäljning och resultat i perioden strax under föregående år Osäkerheten inom den traditionella handeln fortgår och utmaningarna är fortsatt stora där”, skriver Kristina Lindhe, vd för Lexington, i rapporten. 

Ebitda-resultatet landade på minus 3,7 Mkr vilket kan jämföras med minus 2,7 Mkr under det första kvartalet 2018. 

En ljuspunkt i rapporten var e-handeln som fortsätter att växa. 

”Lexingtons webbshop går starkt och försäljningen ökade med 45 procent i kvartalet. Man ser också en fortsatt positiv försäljningsutveckling hos de flesta externa e-handlarna. Försäljningen via olika online-kanaler är nu uppe i 20 procent av totalen”, skriver Kristina Lindhe. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies