Kungsledens finanschef har tankat aktier

Fastighetsbolaget Kungsledens finanschef Ylva Sarby Westman har på fredagen köpt 4.710 Kungsleden-aktier för en köpeskilling om cirka 0,4 miljoner kronor. 

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ZenseactAnnons

Zenseact strävar efter helt självkörande bilar på unikt sätt med öppen plattform

Zenseact är ett mjukvarubolag som utvecklar avancerad mjukvara för självkörande funktioner (Autonomous Drive, AD) och förarstödssystem (ADAS) i bilar. Företaget bygger den teknik som krävs för att bilar automatiskt ska kunna köra utan övervakning (unsupervised).

– Vi siktar på att nå hela vägen och ta ansvar för bilkörningen helt och hållet så att man inte behöver förlita sig på en förare. Därför gör vi AD i begränsade förhållanden, ett steg i taget, för att tillslut lösa hela problemet, säger Mohammad Ali, teknisk expert inom AD på Zenseact. 

Bilar med automatiserade funktioner

Zenseact skapades förra sommaren ur det som tidigare var Zenuity. Företagets mål var att skapa mjukvara för ADAS och AD. Efter namnbyte och skiftet utav ägare iscensatte Zenseact sin nya strategi. 

– Vi ser AD som en möjlighet att öka säkerheten i trafiken till en helt ny nivå och det är här Zenseact kommer in i bilden. Vårt jobb är att utveckla mjukvara som ska göra bilarna självkörande. Med hjälp av en mängd avancerade sensorer, såsom kamera, radar och lidar kan bilen se bättre än vad människan gör och i alla riktningar samtidigt. Systemen vi utvecklar skall vara säkrare än den mänskliga föraren. Människor blir trötta, distraherade, sjuka och kan vara påverkade. säger Ödgärd Andersson, VD för Zenseact. 

Öppet system för integrering 

När många andra aktörer inom branschen arbetar med en stängd plattform och håller allt för sig själva har Zenseact tänkt annorlunda. De har istället skapat en plattform, med mjukvara som är designad för säkerhet, som går att öppna upp för andra som kan integrera och utveckla andra funktioner vilket ger helt andra förutsättningar. 

– I samband med att vi skapar plattformen skulle vi kunna behålla den för oss själva och göra all mjukvara på egen hand. Men vi tror att slutanvändaren och våra kunder kommer att vilja integrera många funktioner och bygga på med innovationer och mjukvara som vi kanske nödvändigtvis inte skulle prioriterat från vårt perspektiv. På så sätt skapas en ”1 + 1 är större än 2-effekt”. Plattformen och mjukvaran är uppgraderingsbar genom nedladdning av ny mjukvara, vilket betyder att bilen blir bättre och bättre hela tiden, berättar Ödgärd

Kommer med stora utmaningar

Självkörande bilar är inte en fråga som kan lösas på en dag utan det handlar snarare om en evolution av teknik. Zenseact har därför valt att lansera sin mjukvara i olika steg där de erbjuder 100 procents självkörande funktionalitet under begränsade förhållanden. 

– Vi siktar först på att lyckas med en pilot som kan köra från påfart till avfart på motorvägarna. För att lyckas med detta behöver vi att bilen kan köra helt och hållet utan förarens hjälp och det är här den stora utmaningen ligger, bilen måste kunna hantera allting själv, säger Mohammad.  

Den första självkörande mjukvaran lanseras i samband med Volvo Cars nästa generation plattform, SPA2. 

Fakta om Zenseact

Zenseacts syfte är att göra säkra och intelligenta mobilitetslösningar verklighet för alla, överallt.

Vi utvecklar en komplett mjukvarustack för självkörande fordon och avancerade förarstödssystem, från sensorer till styrning. 

Vårt fokus är på att bygga en mjukvaruplattform i teknikens framkant för att kunna användas i olika nivåer av autonoma fordon och samtidigt erbjuda en unik skalbarhet. Vi siktar först på att lyckas med en pilot som kan köra från påfart till avfart på motorvägarna. För att lyckas med detta behöver vi att bilen kan köra helt och hållet utan förarens hjälp och det är här den stora utmaningen ligger, bilen måste kunna hantera allting själv..  

Zenseact har ca 500 anställda och är verksamma i Göteborg, Sverige och Shanghai, Kina.

Läs mer 

Mer från Zenseact

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zenseact och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?