Kopparpriset stiger efter uppskjuten tullhöjning

Foto:Hasse Holmberg / TT

Kopparpriset tar ett kliv uppåt på torsdagen i spåren av att USA:s president Donald Trump på onsdagen skjutit upp en höjning av importtullar på kinesiska varor med två veckor. 

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från JTIAnnons

Nöjda medarbetare kräver hårt jobb

Linnéa Korneliusson, Talent Manager och Stephen Fisher-Toivo, People & Culture Director på JTI Scandinavia.
Linnéa Korneliusson, Talent Manager och Stephen Fisher-Toivo, People & Culture Director på JTI Scandinavia.

Att bli utsedd till en av Sveriges bästa arbetsgivare kräver stort engagemang och målmedvetet, hårt arbete från såväl arbetsgivaren som personalen själva. Särskilt ett år som detta. JTI Sverige är därför extra stolta att i år få utmärkelsen Top Employer för åttonde året i rad och att få de näst högsta betyget av alla medverkande företag i Sverige. 

Utmärkelsen Top Employer är resultatet av en noggrann analys av arbetsförhållandena på en arbetsplats. Bland annat mäts kompetensutveckling, ersättningsnivåer och förmåner, men man väger även in arbetskulturen, mångfald och hållbarhet i mixen. JTI sticker ut på flera områden i undersökningen, något man gärna lyfter såväl internt som externt. 

– Vi har jobbat väldigt målmedvetet med att vidareutveckla den personal som kommer hit, något som verkligen märks i vår låga personalomsättning. Hos oss får man alltid möjlighet att växa, såväl inom sin yrkesroll som privat, säger Stephen Fisher-Toivo, People & Culture Director på JTI Scandinavia. 

Att hitta en vettig balans mellan arbetsliv och privatliv har varit en extra stor utmaning under det gångna året. Såväl vad gäller personalens hälsa som arbetssituation då den abrupta omställningen i mars förra året tvingade alla anställda att jobba hemifrån. På JTI har man löst det genom en rad förmåner som ska underlätta att dagarna och timmarna lätt blandas ihop jämfört med när man arbetar från kontoret. 

– Vi har ställt om, precis som alla andra, men vi tog det både ett och två steg längre än de flesta, i omtanke för personalen. Vi har bekostat hemmakontor, erbjudit taxikort, skickat hem skyddsutrustning och till och med bekostat takeaway-beställningar för samtliga anställda under året. Allt för att underlätta ett nytt sätt att arbeta, och leva, men kanske framförallt för att visa vår uppskattning, säger Linnéa Korneliusson, Talent Manager på JTI Scandinavia.

Ett annat område där JTI sticker ut är jämställda löner. Här råder ett omvänt läge mot de allra flesta arbetsplatser – kvinnor har i snitt högre lön än män. 

– Att arbeta för en jämställd lönesättning har varit självklart, och faktum är att det är lite sorgligt att man får och kan vara stolt över att ha uppnått något som borde vara självklart för alla. Men det känns otroligt bra att vi ligger i framkant av detta viktiga område, avslutar Stephen Fisher-Toivo.

Det är heller inte bara i Sverige som JTI placerar sig i toppen av listan över de bästa arbetsplatserna. JTI deltar i undersökningen på 65 marknader och kvalar in högt överallt, exempelvis i Danmark där man är den bästa arbetsplatsen i landet. 

Om JTI Sweden AB

JTI är ett av Sveriges och världens största tobaks- och nikotinportionsbolag med internationella varumärken som Camel, Winston och nikotinportionerna Nordic Spirit. Den svenska verksamheten har sju år i rad certifierats som en Top Employer. Idag arbetar cirka 140 personer på JTI Sweden AB, varav cirka 80 från det skandinaviska huvudkontoret i centrala Stockholm. Läs mer om JTI här.  

Mer från JTI

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med JTI och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?