1515
Annons

Konsumentpriserna i Kina sjönk med 0,3 procent i januari

Foto:Junge, Heiko

Kinas konsumentpriser sjönk med 0,3 procent i januari jämfört med samma månad föregående år. Det rapporterar den nationella statistikbyrån, NBS, i Kina.

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Bildelningstjänsten som växer rekordsnabbt i Stockholm

Succé för bildelning i Stockholm. David Öberg är Sverige-vd för bildelningstjänsten Hyre som lanserades i Stockholm i juni. Leasingpartern Matthias Huss, distribution manager på Autolease, ser fram emot att hjälpa Hyre att växa i Sverige.
Succé för bildelning i Stockholm. David Öberg är Sverige-vd för bildelningstjänsten Hyre som lanserades i Stockholm i juni. Leasingpartern Matthias Huss, distribution manager på Autolease, ser fram emot att hjälpa Hyre att växa i Sverige.

En av Nordens största bildelningstjänster, Hyre, växer snabbt i Stockholm och planen är att rulla ut i flera svenska städer.

– Allt talar för att bildelning nu slår igenom i Sverige. Både företag och privatpersoner ser fördelarna, säger David Öberg, vd för Hyre i Sverige.

Avgörande för Hyres tillväxt är samarbetet med Autolease som ger ett brett utbud av bilmodeller.

Smart billeasing – läs mer om Autolease här. 

Allt fler vill dela bil i stället för att äga en – det gäller både privatpersoner och företag.

– Dagens personbilar står parkerade mer än 95 procent av tiden. Att dela bil är enkelt, billigt och mer miljövänligt. Du sköter allt i appen: bokar, betalar och låser upp bilen. Du kan välja modell efter önskemål, och du betalar bara för bilen när du faktiskt använder den, säger David Öberg, vd för Hyre i Sverige, och fortsätter:

– Dessutom slipper du lägga tid och pengar på service och underhåll. Försäkring ingår och du får använda bilens parkeringsplats kostnadsfritt under hyresperioden.

Snabb tillväxt i Stockholm

Den norska bildelningsjätten Hyre etablerades i Stockholm i juni i år och det blev succé direkt. Hyre – en av de större på bildelning i Norden – har en park på cirka 1 600 bilar och över 150 000 användare totalt; de flesta finns i Norge där tjänsten lanserades 2018.

– I dag har vi drygt 100 bilar i Stockholm men ökar utbudet löpande. Vi hade en offensiv plan för tillväxt men kan behöva accelerera den ytterligare. I Oslo erbjuder vi över 1 000 bilar och volymen kommer att bli betydligt större i Stockholm, säger David Öberg.

Just nu är fokus på Stockholm, men på sikt är hela Norden aktuellt för Hyre.

– Alla städer med minst 100 000 invånare och en stadskärna där det finns tillräckligt med parkeringsplatser kan vara aktuella framåt. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan det är lika självklart att dela som att äga bil, säger David Öberg.

Kombon som saknats

Hyres ambition är att utmana både traditionellt bilägande och den svenska bildelningsbranschen genom att leverera en smidigare och mer prisvärd tjänst än vad som hittills funnits.

– Bildelning är en hållbar lösning som inte har fått det genombrott i Sverige som många förutspått, trots att intresset är stort. Jag tror att det som saknats är kombinationen av en enkel, sömlös användarupplevelse och ett fördelaktigt pris – precis vad Hyre erbjuder. Främsta anledningen till våra låga priser är att vi från början är ett techbolag som fokuserat på automatisering och digitalisering, vilket gjort att vi kunnat hålla nere kostnaderna, säger David Öberg och fortsätter:

– Ofta kan bolag halvera sina fordonskostnader tack vare delningstjänsten. Vi har räknat ut att företag som använder Hyre i snitt minskar sina kostnader med 40 procent och sitt klimatavtryck med upp till 80 procent. Dessutom sparar du indirekt kostnader då du lägger mindre arbetstid på din bilpark.

Erbjuder skåpbilar och olika bilmärken

Två andra faktorer som skiljer Hyre från konkurrenterna är skåpbilar i utbudet – och att Hyre inte är knutet till ett visst bilmärke utan kan erbjuda hela paletten av märken och modeller.

– Skåpbilarna är väldigt efterfrågade bland både privatpersoner och företag. Det är orimligt för de flesta att äga en skåpbil, och med vår lösning slipper man ta sig ut till en bensinmack, för att hyra en skåpbil, när man har ett behov av större transport, säger David Öberg.

Framgångsfaktor: Bilar från Autolease

En viktig faktor för Hyres framgång och tillväxt är samarbetet med Autolease – ett av marknadens ledande billeasingbolag. Merparten av bilarna i Hyres fordonsflotta kommer från Autolease som också är ett skandinaviskt bolag.

– Vi sökte en leasingpartner som långsiktigt kan växa med oss på den skandinaviska marknaden, och vi är mycket nöjda med Autolease. Det är en digital, snabbfotad och lösningsorienterad partner som passar oss optimalt, säger David Öberg och fortsätter:

– Autolease är märkesoberoende och kan leverera alla bilmärken och modeller, vilket innebär att vi kan erbjuda bilar som passar personers olika behov och önskemål. Tack vare att Autolease är så stora blir de också flexibla och har resurser att bistå oss med kort varsel. Det kan handla om allt från strategisk rådgivning till att lösa akuta problem.

Var tredje personbil laddbar

Autolease har också det miljöfokus som Hyre efterfrågar. Med konceptet Greenlease kan kunderna få behovsanalys, rådgivning och uppföljning för att accelerera omställningen mot en mer hållbar fordonsflotta.

Hyres mål är att hela bilparken ska vara eldriven om några år.

– Den stora utmaningen för oss är tillgång till parkeringsplatser med laddmöjligheter. Här ligger vi steget före i Norge där vi samarbetar med kommunerna som viker parkeringsplatser till delningstjänsterna, och där allt fler har möjlighet att ladda. I Norge är nu var tredje personbil i vår bilpark eldriven. Vi ser det som vår mission att skynda på utvecklingen mot en mer hållbar biltrafik i de städer där vi verkar, och då är det viktigt med ett brett samarbete.

Beräkningar visar att varje bil som delas i en delningstjänst ersätter åtta till tio privatägda bilar.

– Bildelning innebär stora klimat- och energivinster. Dessutom frigörs ytor i våra städer som vi kan använda till något annat än parkeringsplatser.

Digitalt verktyg underlättar

Som kund till Autolease har Hyre tillgång till ett webbaserat administrationsverktyg där de i realtid får en överblick av sina fordon: statistik över kostnadsdetaljer, koldioxidutsläpp med mera. Här kan de också beställa och konfigurera bilar och göra beräkningar på bland annat finansieringen.

– Det är ett transparent och effektivt verktyg som ger väldigt bra överblick. Eftersom vi själva är extremt digitaliserade, vilket möjliggör våra låga priser, sätter vi stort värde på en partner som Autolease som tänker likadant och jobbar digitalt hela vägen, säger David Öberg.

Matthias Huss, distribution manager på Autolease:

– Vi är genuint nyfikna på hur vi kan vara med och utveckla Hyres affär, det tror jag är grunden för ett gott samarbete. Tack vare vår storlek kan vi också erbjuda leasing till lägsta möjliga totalkostnad.

Så mycket kostar det

Hyres priser startar på 495 kronor per dygn, eller 69 kronor per timme, för den enklaste modellen och 699 kronor per dygn, eller 99 kronor i timmen, för en större familjebil. 150 fria kilometer per dygn ingår i hyran. 

Ingen månadsavgift – här hittar du Hyres priser   

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Morgonkoll: Blandat i Asien – Europa går mot grön öppning

Efter måndagens negativa trend på flera börser visar förhandeln på försiktiga uppgångar under tisdagen. I Asien är börserna mestadels upp.

Efter det branta fallet i Tokyo under måndagen hämtar sig Nikkei 225 något under tisdagen och är upp strax under en procent. Fordonsjättarna Toyota och Nissan handlads upp 1,5 procent vardera. På förlorarsidan sticker internetjätten Rakuten ut med en nedgång på 2,8 procent.

I Hongkong är Hang Seng ned 1 dryg procent med sänken som Budweiser, minus 3,7 procent och Alibaba, minus 2,9 procent.

De kinesiska fastlandsbörserna däremot pekar upp. Shanghais kompositindex är upp 0,3 procent precis som Shenzhens tekniktunga komponentindex.

Terminshandeln i Europa pekar mot gröna öppningar – både Frankfurts DAX-termin och  Eurostoxx50 är upp 0,5 procent. Förhandeln hos IG pekar mot en öppning sidledes i Stockholm.

Efter nedgångarna på Wall Street på måndagen är även terminerna i USA upp – Dow Jones 0,6 procent och Nasdaq 0,8 procent.

Håll koll på...

Svenska producentpriser
Producentpriserna i Sverige sjönk 1,5 procent i augusti. I september spås nedgången fortsatt med 0,7 procent. Räknat från september i fjol är ökningstakten dramatisk. Senaste året har producentpriserna stigit 20 procent.

Så lånade hushållen i Sverige och EU
Statistik presenteras också för hushållens lån i augusti. Svenska hushåll spås ha ökat sina lån 5,8 procent på årsbasis. Även EU offentliggör utlåningen för augusti. Där spås lånen i augusti ha ökat 4,6 procent i årstakt.

Centralbankschefer talar
Med tanke på senaste veckornas räntehöjningar är intresset stort vad ECB-chefen Christine Lagarde har att säga i sitt digitala tal anordnat av Bank de France. Riksbankschefen Stefan Ingves håller tal hos Nordea i London.

Amerikansk husprisstatistik
Vid Feds senaste räntehöjning pratade chefen Jerome Powell om den alltför kraftiga prisstegringen på amerikanska bostäder. På tisdagen kommer statiskt för juli. Priserna spås ha ökat 17 procent jämfört med för ett år sedan.

Hela agendan hittar du här.

Nytt under natten och morgonen från Nyhetsbyrån Direkt

Börserna i New York stängde svagt med samtliga tre huvudindex på röd mark efter att tidigare under kvällen ha visat på blandade utvecklingar. Svagt gick det för energisektorn och flera bankaktier medan kasinooperatörer blev de klara vinnarna. Breda S&P 500 landade på nivån 3.655, motsvarande en nedgång om 1,0 procent räknat från USA-börsernas öppning och ned 0,5 procent räknat från Stockholmsbörsens stängning.

Fedchefen i Cleveland, Loretta Mester, sade på måndagskvällen att det behövs fortsatta räntehöjningar för att få bukt med den ihärdigt höga inflationen, och att policyn behöver vara restriktiv en längre period för att förhindra att inflationsförväntningarna tappar förankringarna.

Bank of England (BOE) följer, enligt chefen Andrew Bailey, utvecklingen på de finansiella marknaderna mycket noggrant mot bakgrund av den senaste tidens turbulens kring utvecklingen av finansiella tillgångar. ”Penningpolitikens roll är att se till att efterfrågan inte går före utbudet på ett sätt som leder till mer inflation på medellång sikt”, skrev BOE och tillade att dess penningpolitiska kommitté, MPC, inte kommer att tveka att justera räntorna så mycket som behövs för att nå inflationsmålet på 2 procent, hållbart på medellång sikt.

Ericssons förvärvade verksamhet Vonage, som numera ingår i Ericssons nya segment Enterprise, räknar inte med att kortsiktiga negativa makroekonomiska faktorer kommer att påverka verksamhetens långsiktiga tillväxtutsikter. ”Även om det kommer att vara en viss press kortsiktigt så kommer marknaden växa i alla fall. Vi tror att den kommer att visa substantiell tillväxt på 3, 5, 7 års sikt”, sade Vonage-vd:n Rory Read.

Profilgruppen konstaterade att lägre leveransvolymer samt högre kostnadsnivåer kommer att innebära ett underliggande rörelseresultat i det tredje kvartalet 2022 hamnar på en lägre nivå jämfört med 2021. Föregående år redovisades ett underliggande resultat om 16 miljoner kronor i det tredje kvartalet.

Styrelseordföranden i hälsokostbolaget Hemply Balance, Pingis Berg-Hadenius, avser att lämna sin roll. Orsaken uppges vara graviditet och kommande föräldraledighet. Pingis framtida roll i bolaget är inte fastställd och kommer att kommuniceras i samband med den extra bolagsstämman den 14 oktober, samtidigt som nya ledamöter och den nya ordföranden kommer att föreslås.

Du har väl inte missat: Förvaltaren: Plocka snabbväxaren efter kursraset

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera