ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Gigantiska bilmarknaden fortsatt iskall

  • Arkivbild, Volvos fabrik i kinesiska Chengdu. Foto: KARIN OLANDER / TT
  • Foto: Andy Wong

Avtagande tillväxt, krympande marginaler och en väntan på att den kinesiska regeringen ska sätta ner foten kring stimulanspaket för att få fart på bilindustrin fortsätter att tynga nybilsförsäljningen i Kina. Vändningen kommer inte förrän tidigast andra halvåret, enligt bedömare.

För nionde månaden i rad minskade nybilsförsäljningen i mars, med 13,8 procent totalt. Försäljningen av personbilar, suvar och minibussar föll med 18,5 procent, enligt statistik från China Association of Automobile Manufacturers, CAAM. Försäljningen av el- och hybridbilar fortsätter emellertid uppåt, och ökade med 53,6 procent i februari i årstakt.

Februarisiffran kommer i spåren av en nedgång i januari på 16 procent och december med 13 procent och avspeglar en längre trend som började i mitten på förra året.

”Trenden fortsätter även i år och den ekonomiska situationen är svag. Detta har tyngt försäljningen”, säger CAAM:s generaldirektör Shi Jianhua och tillägger:

”Konsumenterna avvaktar också reformer från regeringen”.

Kina planerar enorma satsningar på både skattesänkningar och infrastruktursatsningar för att ge stöd åt den avtagande tillväxten som sjunkit till den lägsta nivån på nära 30 år, skriver Reuters. Anledningen är inte bara handelskriget med USA utan även svagare inrikes efterfrågan på varor som bilar.

En satsning som den kinesiska regeringen utlovat är subventioner för att öka såväl nybilsförsäljningen utanför storstäderna som försäljningen av bilar med alternativa drivkällor.

I den rådande situationen brottas kinesiska återförsäljare med att minska sina lager och erbjuder omfattande rabatter, skriver Bloomberg

Samtidigt har minskade möjligheter för peer-to-peer-lån kraftigt begränsat finansieringsmöjligheterna för i synnerhet de lite ekonomiskt svagare kinesiska hushållen.

Försäljningsutvecklingen för kinesiska biltillverkare är splittrad i februari: Great Wall Motor rapporterade en ökning på 18 procent i månaden jämfört med ett år tidigare, samtidigt som Geely Automobile rapporterade en minskning på 24 procent över samma period.

”Ju längre tid det tar för regeringen att komma med verkliga åtgärder, desto värre kommer det att slå mot bilförsäljningen”, säger Cui Dongshu, generaldirektör för China Passenger Car Association, PSA.

En bedömare säger att man kan förvänta sig en vändning ganska snart.

”Den kinesiska regeringen kommer inte att tillåta en permanent negativ utveckling av bilmarknaden. Vi förväntar oss en återgång till positiv tillväxt andra halvåret i år om inte handelskriget med USA förvärras, säger John Zeng på analysföretaget LMC Automotive Shanghai till Bloomberg.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies