Annons

Karnov vänder till vinst

Informationstjänsteföretaget Karnov redovisar ett resultat efter skatt på 26,9 miljoner kronor för det andra kvartalet 2020 (-44,3). Resultatet per aktie uppgick till 0:27 kronor (-0:45).

Innehåll från Interlan Gefle ABAnnons

Orimliga krav på Sveriges IT-avdelningar

Erik Boson, vd på Interlan Gefle AB (t.h.) Avsändare: Interlan Gefle AB
Erik Boson, vd på Interlan Gefle AB (t.h.) Avsändare: Interlan Gefle AB

IT-avdelningar i hela landet ställs inför ständigt ökade krav och utmaningar vad gäller säkerhet, datahantering och kontroll. Den digitala brottsligheten blir allt smartare; i kombination med ökat distansarbete och större intern efterfrågan på snabb digitalisering och utveckling kan riskerna snart bli överväldigande. 

I takt med att det digitala landskapet blir mer komplext förändras förutsättningarna för många IT-verksamheter. Övergången från gamla legacysystem till digitala lösningar är komplex och har stor påverkan på produktion och övrig verksamhet. Arbetet med att efterleva nya regelverk och upprätthålla ledningssystem för informationssäkerhet försvåras av att allt fler använder externa system och molnleverantörer. Samtidigt ökar både riktade och allmänna cyberattacker. 

– IT är en affärskritisk verksamhet; inte nog med att den används för att driva digital affärsutveckling i övriga verksamheter, utan den förväntas också kunna förse till exempel sälj med ett nytt CRM eller digital avtalshantering, marknad med analysverktyg för digitala kampanjer eller nya webbsidor, och ekonomi med finansiella rapporter och nyckeltal från olika affärssystem. Samtidigt skär man ner på sin IT inom många företag, säger Erik Boson, vd på Interlan Gefle AB.

Tiden räcker inte till

Ekvationen går inte ihop. Blir pressen för hög på den egna IT-enheten blir det en dyr affär, inte minst för att det både blir svårt att behålla och attrahera kompetens. Ska man dessutom hålla sina medarbetare á jour med den senaste utvecklingen blir det snabbt tydligt att tiden inte räcker till. 

– Ansvarsområdena blir större, men inte resurserna. Till sist fungerar det inte längre. Det är utifrån den här insikten som vi har utformat tjänster med syfte att avlasta och stötta IT-verksamheter i hela Sverige, berättar Erik.

Frigör interna resurser

Fördelarna med att lägga över delar av sin leverans till Interlan är många; inte nog med att man som kund kan lämna över ansvaret för både drift, hosting och infrastruktur, utan den digitala utvecklingen utgör Interlans absoluta spetskompetens. Därför kan företaget erbjuda skalbara tjänsteleveranser, med standardiserad IT-leverans, livscykelhantering och logistik.

– Vi driver övergången från A till Ö. Det omfattar projektledning kring införande eller förändringsprojekt, rådgivning och analys av existerande IT-miljöer och övrig verksamhet, såväl som en servicedesk med hög tillgänglighet. Det frigörs då interna resurser som istället kan ägna sig åt annat.

Lokal kompetens är en styrka

Den rådande pandemin har gjort sitt till för att komplicera utmaningarna inom IT-sektorn. Omställningen till hemarbete gick blixtsnabbt, vilket plötsligt skapade nya behov vad gäller exempelvis säkra anslutningar och multifaktorsautentisering. För att möta utvecklingen har Interlan satsat intensivt på att fortbilda sina medarbetare och etablera egna datacenter med lokala servicedeskar. 

– Det finns ett stort värde av att ha partners med lokal kompetens. Vi arbetar nära våra kunder, med insyn i deras system och vardag. På så vis kan vi utforma rätt lösning för varje kund, oavsett om det innebär att gå över till molnet eller behålla allting lokalt. Det centrala är att man genomför sitt digitaliseringsarbete med bas i en säker och fungerande infrastruktur, och där är vi den självklara partnern, avslutar Erik.

FAKTA OM INTERLAN GEFLE AB

Med visionen En bättre arbetsdag arbetar Interlans över 40 anställda med att hjälpa sina kunder med kvalificerade tjänster och teknik inom IT. Arbetet bedrivs efter ledorden professionalism, hållbarhet, närvaro och glädje. Interlan riktar sig till både privat och offentlig sektor, i huvudsak inom Sverige. Företaget har sitt huvudkontor i Gävle med filialkontor i Bollnäs, Söderhamn, Örnsköldsvik och Östersund.

Läs mer om Interlan här 

 

Mer från Interlan Gefle AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Interlan Gefle AB och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?