1515
Annons

Japans industriproduktion steg mer än preliminära siffror visade

Japans industriproduktion steg 9,2 procent i juni jämfört med månaden före och sjönk 2,8 procent jämfört med samma månad året före.

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.     

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer    

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Lincbolaget Arcomas vd lämnar – för Unilabs

Det First North-listade och Linc-kontrollerade röntgenteknikbolaget Arcomas vd Sanna Rydberg lämnar bolaget efter två år och en svag kursutveckling.

Nya jobbet: Sverigechef för A.P. Møller-ägda Unilabs, enligt vad hon uppger till Di.

Växjöbaserade Arcoma aviserade i slutet av april i år att vd sedan 2020, Sanna Rydberg, skulle sluta under det fjärde kvartalet. På tisdagen meddelade bolaget att någon efterträdare ännu inte rekryterats, och att interimschefen Lars Lindström blir tillförordnad vd.

Vad Sanna Rydberg ska göra i stället framgår inte av vare sig april- eller oktober-pm:et från Arcoma, men till Di säger hon vad det rör sig om:

”Jag slutar på Arcoma för att i stället ta vid som Sverige-vd på Unilabs.”

Där börjar hon i slutet av oktober, några dagar efter att hon lämnar tjänsten vid Arcoma.

Unilabs, som har huvudkontor i Schweiz och finns i 15 europeiska länder, ägnar sig åt diagnostik åt sjukvården, både inom laboratoriediagnoser och radiologi (röntgen). Under coronapandemin hanterade bolaget, som 2007 slogs samman med Capios diagnostikdel, en hel del covidanalyser.

För knappt ett år sedan sålde riskkapitalbolaget Apax Unilabs till A.P. Møller, den danska rederijätten Mærsks huvudägare.

Sedan Sanna Rydbergs vd-tillträde den 28 september 2020 har Arcoma tappat 60 procent av sitt börsvärde, och börsvärdet är nu 94 miljoner kronor. Kunderna har begränsat sina investeringar under pandemin och liksom flera andra medicinteknikbolag har Arcomas tillgång till kunderna försvårats, vilket åtföljts av minskande Arcomaresultat.

Största ägare till Arcoma är det hälsoinriktade investmentbolaget Linc, med hälsoinvesterarprofilen Bengt Julander som majoritetsägare.

Lincs post i Arcoma, drygt 25 procent av bolaget, är värt 25 Mkr med dagens aktiekurs vilket gör det till ett av Lincs minsta börsnoterade innehav. Sanna Rydberg äger enligt Holdings 7.000 aktier, köpta några månader efter vd-tillträdet för omkring 150.000 kronor och nu värda ungefär en tredjedel av det.

Enligt sajten Ibindex har Linc nu en substansrabatt på 0,4 procent. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera