1515
Annons

Immunovia: Ambitionen är att hitta en ny vd före utgången av maj

Immunovias styrelseordförande Carl Borrebaeck.
Immunovias styrelseordförande Carl Borrebaeck.Foto:MATHILDA AHLBERG

Diagnostikbolaget Immunovia siktar på att ha en ny vd på plats i samband med att avgående vd Patrik Dahlen lämnar bolaget. Dessutom pågår rekrytering av en amerikansk vd.

Innehåll från Vattenfall InChargeAnnons

Satsa på elbilsladdning i er fastighet

Marknaden för elbilar ökar stadigt i Sverige och prognosen är att det 2030 kommer att finnas 2,5 miljoner laddbara fordon. Just nu rullar nästan 400 000 laddbara personbilar på vägarna*, så nu måste vi tillsammans skapa förutsättningar för laddning och där är ni som fastighetsägare och byggföretag viktiga. 

Det finns redan idag krav på laddinfrastruktur i bygglagstiftningen. Många fastighetsägare har redan anammat detta och förberett för elbilsladdning och byggföretag lägger in det i sin planering redan vid starten av byggprojektet.  

– När det blir dags att välja leverantör för laddstolpar och tjänster är de vanligaste frågorna ”vem äger laddstolpen, hur går laddningen till rent praktiskt och vem betalar för vad?” Det här är frågor vi kan hjälpa till med, säger Jenny Odén, på Vattenfall E-mobility.  

Prenumerera på nyheter om elbilsladdning här 

Flexibelt upplägg är viktigt  

Alla har olika förutsättningar, därför är det viktig att kunna välja ett flexibelt upplägg med skräddarsydda laddlösningar efter egna behov. Att fritt kunna välja mellan olika betallösningar, kombinationer av hårdvara och/eller tjänst och med eller utan installation är nyckeln.   

–  Hos oss medföljer alltid tjänsten Connect som innefattar uppkoppling, support, kundservice och statistik. De kan också välja om ni vill ha en flexibel prissättning eller hjälp med administrationen. De har möjlighet att ändra tjänst efter behov och slipper dolda kostnader och bindningstider. Laddboxen har också det som kallas OCPP. Det innebär att de kan byta leverantör om de inte är nöjda, fortsätter Jenny. 

Med många fastigheter och hyresgäster och ett allt större behov av laddmöjligheter är det viktigt att välja en leverantör som man kan växa med. Ett gott samarbete där de har ett dedikerat team som finns där för dem både innan, under och efter att installationen är genomförd.

– Vi vill dela med oss av vår kunskap och ger stöd i allt från planering till genomförande och samarbetet fortsätter även när allt är klart. Vi håller koll och ser till att de kan hålla sig ajour med vad som händer för marknaden växer i ett rasande tempo. Det är därför bra med en stabil partner som finns kvar i framtiden, avslutar Jenny.  

Lär dig mer i InCharges blogg    

* Källa: Power Circle  

Diös satsar på elbilar

Fastighetsbolaget Diös är en av de som satsar på elbilsladdning. Ett fastighetsbolag i norra Sverige där elen kommer från förnybara källor och förutsättningarna för att köra elbil är goda! För att vara en del av lösningen på klimatutmaningen bytte de tidigt ut sina egna servicebilar till elbilar och erbjuder nu elbilsladdning även till sina kunder.

Mer information och tips hittar du här  

Ladda elbilen smart och säkert med InCharge  

Med InCharge flexibla laddlösningar får du en enkel vardag oavsett om du laddar elbilen hemma, på företaget eller längs med vägen.  

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Vattenfall InCharge och ej en artikel av Dagens industri

En avdelning ”har inte följt NCC:s system”, enligt vd

NCC:s problem inom projektstyrningen i bostadsutvecklingen i Stockholm visar hur viktigt det är att följa bolagets normer, enligt vd Tomas Carlsson.

På måndagsförmiddagen höll NCC:s vd Tomas Carlsson en telefonkonferens för media och analytiker om morgonens vinstvarning, som pressar byggaktien.

Där framkom bland annat att NCC ännu inte vet om de lägre volymer som påverkat bolagets asfaltsverksamhet främst beror på de prishöjningar som gjorts eller på en försämrad marknad.

”Nedgången är tydligast i Danmark och Norge, med början i juli, och den är på en betydande nivå. Vi vet inte ännu om det beror på våra prishöjningar eller om marknaden har förändrats i stort”, sade han.

Sammantaget räknar NCC nu med att affärsområdet Industry för helåret 2022 kommer att ha ett rörelseresultat omkring 0. Som jämförelse räknade analytikerna vid en sammanställning som Infront gjorde efter NCC:s rapport för det andra kvartalet med att Industrys rörelseresultat för helåret skulle bli 380 miljoner kronor.

Vad gäller de nedskrivningar på 120 miljoner kronor som NCC gör i affärsområdet Building Sweden i tredje kvartalet, nedskrivningar som avser svag projektstyrning inom vissa bostadsutvecklingsprojekt i Stockholm, sade Tomas Carlsson att bolaget under de senaste fyra åren arbetat hårt för att skapa ett bättre system för att hantera risk och projektstyrning. 

”Detta rör en avdelning i Stockholm där de inte har följt vårt system, och de har gått med på avtalsförhållanden och en prismodell som inte följer hur vi vill arbeta. Jag vill understryka än mer hur viktigt det är att arbeta med projektstyrning och att ha en process för det”, sade NCC-vd:n.

Tomas Carlsson sade vidare att NCC har gjort ”ett antal förändringar” i organisationen till följd av det inträffade, men ville inte gå in på fler detaljer såsom om någon lämnat organisationen för att inte ha följt bolagets system, eller ange i vilka bostadsutvecklingsprojekt nedskrivningarna sker.

NCC hade omkring klockan 12 sjunkit 6,5 procent till 85 kronor, vilket innebär ett årsfacit på minus 49 procent. Aktien var ned knappt 5 procent när telefonkonferensen inleddes.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera