Hoppa till innehållet

Annons

IAR Systems sparkar vd Stefan Skarin

Stefan Skarin.
Stefan Skarin.Foto:Press

IAR Systems styrelse, med it-veteranen Nicolas Hassbjer som färsk ordförande, har beslutat att entlediga vd Stefan Skarin och har utsett styrelseledamot Richard Lind till tillförordnad vd. 

Innehåll från Volvo LastvagnarAnnons

Med gas i tanken kör tunga transporter fossilfritt redan idag

Bästa drivmedlet för långtradare är flytande biogas som görs på gödsel. Fossilfritt, förnyelsebart och fjärrgående.
Bästa drivmedlet för långtradare är flytande biogas som görs på gödsel. Fossilfritt, förnyelsebart och fjärrgående.

Parallellt med elektrifieringen har Volvo Lastvagnar utvecklat en teknik som gör det möjligt att köra tunga transporter på fossilfritt, förnyelsebart bränsle redan idag. Helt utan batterier. Det är flytande gas i kombination med en drivlina baserad på dieselmotorteknik som är nyckeln. 

Visst har gasdrivna fordon funnits länge, men skillnaden här är att gasen är flytande. Den kyls ned till -162 grader för att övergå till vätska. Därmed minskar gasen så mycket i volym att lastbilens tank kan rymma tillräckligt med bränsle för tunga och långväga transporter. 

En tankning räcker för en 64-tons lastbil under en hel arbetsdag, och räckvidden är upp till 100 mil. 

Verkningsgraden är i princip densamma som för diesel med den stora fördelen att godstransporten kan ske med låga CO2-utsläpp.

Störst vinst med gödsel

Lastbilarna drivs med flytande biogas (LBG) men det går även att köra på flytande naturgas (LNG). 

– Störst miljövinst får man med biogas gjord på gödsel – det blir dubbelt bra, säger Volvo Lastvagnars miljöchef Lars Mårtensson. Förutom fossilfria transporter så läcker inte gödseln metan till atmosfären, och metan är en kraftig växthusgas, fortsätter han.

Ytterligare en fördel är att biogas kan produceras inhemskt och då minskar Sveriges beroende av importerad olja och gas.

Unik teknik

Volvo Lastvagnar har utvecklat en teknik de är ensamma om i världen, där gasen driver en kompressionsmotor baserad på dieselmotorteknik. Innovationen innebär hög verkningsgrad, bra vridmomentet och upp till 500 hästkrafter i de största modellerna. 

Hur är det då med tankställen, går det att hitta flytande gas överallt?

– Ja, i princip, säger Lars Mårtensson, redan idag finns 29 tankställen för biogas i Sverige, utspridda över hela landet från Luleå till Malmö.

Läs mer om Gasdrivna lastbilar här

Nätverket växer

Nätverket av tankstationer för gas växer över hela Europa och stöds av EU. Det innebär att LBG och LNG har en enorm potential som alternativ till diesel i tunga lastbilar, även för internationella fjärrtransporter.

För att få gasen att tända i kompressionsmotorn krävs ett tändmedel, som antingen kan vara HVO eller diesel. Mängden tändmedel som behövs utgör cirka fyra procent av den totala bränslemängden.

Läs mer om Tankställen för flytande gas här

Snabbfakta: 

* Volvos gasdrivna lastbilar som körs på biogas (LBG) och HVO som tändmedel minskar CO2-utsläppen med 100 procent. Vid användning av fossil naturgas (LNG) minskar CO2-utsläppen med upp till 20 procent jämfört med diesel. Detta avser ”tank till hjul”. 

* Multiplicera kilopriset för gas med 0,72 för att jämföra dieselpriset. 

* Idag rullar det mer än 600 lastbilar på flytande fas från Volvo på vägarna i Sverige. 

* Upptäck gaslastbilen - en dieseltank på en lastbil är fyrkantig, en gastank är cylindrisk. Det är den enda skillanden som syns utifrån. 

Mer från Volvo Lastvagnar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Volvo Lastvagnar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera