ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Husqvarna tar fram trimmern – 150 personer får gå

Husqvarna lanserar nu ytterligare effektiviseringar för att komma till bukt med lönsamhetsproblemen. 

Bolaget uppger för Di att runt 150 personer tvingas bort när när 150 miljoner kronor per år ska sparas.

Bolaget skriver att initiativen förväntas ge årliga kostnadsbesparingar på 150 miljoner kronor, varav majoriteten realiseras 2020 och resterande del 2021. Omstruktureringskostnader för initiativen förväntas uppgå till cirka 200 miljoner kronor och kommer att belasta resultatet under det fjärde kvartalet 2019.

Besparningarna kommer främst att genomföras inom divisionen Husqvarna.

Totalt kommer Husqvarna att skära ner på runt 150 tjänster globalt, inklusive i Sverige. Bolagets informationschef Johan Andersson säger till Di att han inte kan gå in på vilka tjänster som berörs, men att dialogen med facken har påbörjats under måndagsmorgonen.

Besparingarna handlar dels om att skifta kompetensen i verksamhet till att bli mer automatiserad, men även allmänna kostnader såsom konsulter och inköp.

En av de tidigare meddelade åtgärderna är också att minska kostnaderna och nettoomsättningen för det avvecklade affärsområdet Consumer Brands i Nordamerika. Intäkterna väntas nu minska med 2,2 miljarder nästa år, jämfört med tidigare kommunicerade 2 miljarder kronor.

”Det blir lite större volym för nästa år än vad vi hade i planen från början. Den omstruktureringen har gått bra och har bidragit till att förbättra lönsamheten”, säger Johan Andersson.

Affärsområdet Consumer Brands var i princip olönsamt för Husqvarna, och med de nya besparingsåtgärderna är planen att nå de finansiella mål som bolaget presenterade på kapitalmarknadsdagen i höstas. De säger bland annat att rörelsemarginalen ska uppgå till ”över 10 procent”, jämfört med marginalen på 7,9 procent som bolaget rapporterade för 2018.

”Om du tar bort 2,2 miljarder från omsättningen för rullande 12 månader och lägger till 150 mkr på vinsten så får du en marginal på över 10 procent”, säger en person som följer Husqvarna noga.

Om marginalmålet nås betyder det att Kai Wärn under sin tid som vd-tid mer än fördubblat resultatet i kronor och fördubblat marginalen från cirka 5 till cirka 10 procent och tagit bolaget tillbaka till en konkurrenskraftig nivå.

Kai Wärn har varit vd för Husqvarna sedan 2013 och hans kontrakt med bolaget löper i januari 2021.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer