1515
Annons

Hugo Boss-aktien stiger på budrykten

Foto:Alex Kraus

Det tyska modemärket Hugo Boss handlades upp med 6 procent på Frankfurtbörsen under onsdagen. Rykten om att bolaget kan komma att bli ett uppköpsobjekt i en dragkamp mellan branschjättar LVMH och Kering samt private equity-bolag ligger bakom, enligt Times.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

SBB i botten av OMXS30 – här är dagens vinnare och förlorare

Stockholmsbörsen ser ut att avsluta veckan med dystra miner. Vid 13-tiden faller OMXSPI 0,9 procent. Fastighetsbolaget SBB är den största förloraren inom OMXS30. Bure och Beijer Alma rapportrasar. Holmen går mot strömmen. Här är dagens vinnare och förlorare.

Dagens vinnare

Telekombolagen Telia och Tele2 hör till de OMXS30-bolag som stiger. Även läkemedelsjätten Astra Zeneca och storbankerna SEB, Swedbank, Handelsbanken och Nordea finns på vinnarsidan med mindre uppgångar.

Skogskoncernen Holmen lyfter efter sin kvartalsrapport. Bolaget rapporterade ett rekordhögt rörelseresultat på 2.101 miljoner kronor för det andra kvartalet, vilket också låg kraftigt över förväntningarna på 1.686 Mkr.

Nordisk Bergteknik stiger kraftigt efter det att Carnegie höjt riktkursen för aktien till 45 kronor från tidigare 41 kronor med bibehållen behåll-rekommendation.

Trädgårdsskötselbolaget Green Landscaping avancerar efter att ha rapporterat en ökad omsättning och ett förbättrat resultat för det andra kvartalet. ”Orderboken är rekordstor”, skriver vd Johan Nordström i rapporten.

Industri- och handelskoncernen Duroc stiger. Kvartalssiffrorna visade på en organisk tillväxt om 5 procent för det fjärde kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Omsättningen ökade till 1,0 miljarder kronor, en ökning från 942 Mkr under jämförelsekvartalet. Vinsten sjönk dock.

Dagens förlorare

Fastighetsbolaget SBB återfinns i botten av OMXS30 följt av livekasinoleverantören Evolution och molntjänstbolaget Sinch.

Fastighetsbolag sjunker sektormässigt. Corem, Platzer och K-Fastigheter hör till de största förlorarna.

Investmentbolaget Bure, med familjen Tigerschiöld som största ägare, rasar tvåsiffrigt efter sin rapport. Enligt flera personer i marknaden som Di har talat med är en förklaring till raset att marknaden tagit fasta på att Bures aktie fortfarande handlas till en premie i jämförelse med andra stora investmentbolag som handlas till rabatt.

Affärssystembolaget Fortnox sjunker svagt på eftermiddagen efter en något svajig start på dagen. Aktien inledde på plus men handlades som mest ned över 5 procent mellan klockan 10-11 . Därefter har aktien återhämtat sig. Bolaget redovisade en omsättningsökning på 33,8 procent för det andra kvartalet och den organiska tillväxten var 28,4 procent.

Industrigruppen Beijer Alma rasar också tvåsiffrigt efter att ha rapporterat ett rörelseresultat på 190 Mkr under det andra kvartalet vilket var lägre än väntat. Rörelsemarginalen minskade till 13 procent från 17 procent ett år tidigare. Det hänförs främst till minskad försäljning på den ryska marknaden samt fortsatta covid-nedstängningar i Kina.

Modebolaget Björn Borg rasar över 20 procent. Bolaget hade en negativ tillväxt under det andra kvartalet och redovisade ett kraftigt vinstfall. ”Årets andra kvartal har varit fullt av utmaningar”, skriver vd Henrik Bunge i rapporten.

Karolinska Development redovisar en nettoförlust på 22,3 Mkr under det andra kvartalet, vilket kan jämföras med vinsten på 216 Mkr ett år tidigare. Aktien faller kraftigt.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera